Pastoraal werk als vrouw

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Wat wordt er nu precies bedoeld met het "ambt"? Het begrip ambt wordt naar mijn idee soms nogal breed uitgelegd. Ik ben een jonge vrouw die graag de opleiding tot pastoraal werkster wil gaan volgen (en niet met het idee om op de preekstoel te gaan staan). In mijn gemeente wordt het volgen van deze opleiding wel toegestaan, maar dat is tot daar aan toe... Pastoraal werk is volgens hen een ambt en vrouwen horen daarin niet thuis!
Het is toch ook niet zo dat je voor pastoraal werk kerkelijk bevestigd hoeft te worden? Hoe denkt u hierover?

Antwoord

Beste zuster,

Uit je vraag begrijp ik dat je ook van overtuigd bent dat het ambt bij de man behoort. Daarover hoeven we dus niet in gesprek te treden. De volgende vraag is: wat is dan precies een ambt? En daaraan verbonden: Wat is dan precies pastoraal werk? Het eerste is eenvoudiger te beantwoorden dan het tweede. Laten we daar dan mee beginnen.

Een ambt betekent dat je officieel kerkelijk bevestigd bent om de gemeente als ambtsdrager te dienen. Je hebt "ja" gezegd tegen God en Christus dat je je door Hem geroepen weet dit werk te doen. Het ambt komt uit de gemeente op, maar het heeft ook een "tegenover." Je spreekt en handelt "namens" Christus. Je draagt verantwoordelijkheid om de gemeente te weiden in de weide van het Woord. Je hebt opzicht over leer en leven in de gemeente, althans als ouderling. Je bent aan de Koning van de kerk verantwoording schuldig over de manier waarop je met zielen bent omgegaan en hoe je de heiligheid van Zijn gemeente hebt behartigd. Kenmerkend voor een ambt is ook dat het dienend van karakter is.

Wat is pastoraal werk? Het woord "pastor" komt van "herder." In die zin heeft het alles te maken met het ouderlingenwerk en het predikantenwerk. Een "pastor" is in de eerste plaats iemand die ambtelijk is. Het woord "pastoraat" heeft echter in de praktijk vaak een verbreding ondergaan. Als gemeenteleden staan we ook in het ambt van alle gelovigen. We zijn als gemeente ook voor elkaar verantwoordelijk. Er is niets op tegen op bij
een broeder of zuster in de gemeente op bezoek te gaan om geestelijke leiding te vragen. Het is zelfs nodig als we zien dat iemand in de gemeente afdwaalt in leer of leven dat we persoonlijk onze "ambtelijke" verantwoordelijkheid voor elkaar verstaan en daarover spreken. De ware godsdienst is dat we weduwen en wezen bezoeken in hun verdrukking (Jac. 1:27). Dat echt niet alleen over geordende ambtsdragers. Dit betreft de onderlinge zielzorg. Dit dienen we niet te vergeten.

In de praktijk zien we dat er ook een soort tussenvorm ontstaat. Er komen pastoraal werkers die niet ambtelijk zijn, maar tegelijk ook vanuit een andere hoedanigheid dan gemeentelid omzien naar andere gemeenteleden. Volgens mij gaat het nogal eens gepaard met een verschraling van het ambtelijk besef. Er ligt bovenmate veel nadruk op de gaven in de gemeente. Ik krijg ook wel eens de indruk dat het welzijn van de gemeente meer psychologisch dan theologisch-geestelijk geduid wordt. Er is een soort verpsychologisering van het heil gaande. Dit lijkt mij geen gunstige ontwikkeling. Bovendien zie ik ook het gevaar van een soort semi-ambtelijke categorie in de gemeente. Ik denk dat we ons daarvoor dienen te hoeden.

Terug naar je vraag: Als je met je opleiding een dienende plaats in de gemeente als vrijwilligerster wilt innemen, is er niets mis mee. Als je grote liefde hebt voor zielen, een drang om vanuit de kennis van de schrik des Heeren mensen te bewegen tot het geloof, moet je het nooit nalaten. Neem echter nooit een semi-ambtelijke positie in de gemeente in. Vooral is het in de gemeente nodig dat je helder en transparant bent.

Ik begrijp dat er vragen zijn over je positie en de aard van je werk. Als je pastoraal van instelling bent, zul je er achter proberen te komen wat de aard van de huiver is. Alleen deze houding kan vooroordelen doorbreken. Ik denk ook dat je pastorale opleiding niet op een gemeente betrokken behoeft te zijn. Wat denk je van het werk onder asielzoekers of zo? Zou het niet prachtig zijn als je met je pastorale bekwaamheden mensen kunt helpen en
bereiken met het evangelie.

Dit zijn enkele overwegingen. Ik hoop dat ik je heb geantwoord op de toonhoogte van je vraag. Ik wens je diepe verbondenheid met Christus toe, opdat je met een bewogen hart op jouw plaats en in jouw positie mag spreken van de grote daden Gods in de geschiedenis en in het menselijk hart.

Je W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

vrouw in ambt