Glutenintollerantie

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Enige tijd geleden is er bij mij bloed geprikt om te kijken of ik glutenintolerantie heb. De bloeduitslagen gaven aan dat dat inderdaad het geval is. Mijn huisarts stuurde mij door naar een diëtiste. Na contact met haar te hebben gehad, gaf ze aan eerst een darmbiopt te laten doen. Ik moest zelf contact met de huisarts opnemen en dit regelen. De huisarts geeft aan dat het voor 99 procent duidelijk is dat ik glutenintollerantie heb en hij adviseert om zo'n onderzoek niet te doen. Welk advies moet ik nu opvolgen? Zou u alstublieft op korte termijn een reactie kunnen geven, in verband met afspraken die gepland staan? Alvast bedankt voor uw reactie. Een jonge vrouw.

Antwoord

Wanneer met glutenintolerantie wordt bedoeld coeliakie, het volgende: Volgens mij is de 'gouden standaard' nog steeds een biopt, voor die ene procent extra zekerheid. Lijkt me van belang, omdat de consequentie is een levenslang te volgen dieet. Ik zou het 100 procent zeker willen weten, voordat ik levenslang op een redelijk beperkend dieet zou overgaan. Het is inderdaad zo dat een bloedtest een redelijke indicatie kan geven, maar geen absolute.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
Hanna
Volgens mij is het ook nodig dat je kan aantonen dat je het hebt, voor de verzekering! Anders krijg je niets vergoed, en als je coeliakie hebt, dan heb je vervangende produkten voor voeding nodig, en die zijn gi-gan-tisch duur!!!
Dus toch een biopt, ook al is het een feit dat je het hebt!

En een bloedtest is niet altijd zekerheid, want dat verschild nogal eens...

Er is ook een forum voor mensen met coeliakie, daar staat heel veel info en tips op! coeliakieforum intoetsen op google en dan zie je het al!

Sterkte in alles, het is niet makkelijk als je coeliakie hebt!!