Beste vriend en mijn ex-vriendin

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongen van 18 en een flinke poos geleden is mijn verkering uit gegaan. Nu is het zo dat toen wij pas verkering hadden er als het ware een vriendengroep om ons heen is ontstaan, een vriendengroep van vriendinnen van haar en vrienden van mij. We zijn, voor zover dat kan, op een redelijk goede manier uit elkaar gegaan, we zouden vrienden blijven en dat is ook gelukt (had ik eerst niet verwacht). Na een tijdje voelden we niet meer voor elkaar dan gewoon vriendschap. We zien elkaar nu nog af en toe (een keer in de paar weken denk ik) en dat is altijd gewoon gezellig. Maar nu zijn mijn beste vriend en mijn ex-vriendin elkaar leuk gaan vinden. Hoewel ik weet dat zij echt een prima stel zouden zijn, voelt het niet goed. Ik ben me er nu, na al die maanden, voor het eerst pas echt goed naar over gaan voelen dat het uit is. Ik zou haar niet terug willen, maar zij en een ander dat hoort voor mijn gevoel gewoon niet zo. Wat kan ik nou het beste doen? Ik durf er niet goed met een van hen over te gaan praten. Ik wil haar ook niet kwijt als vriendin. Kan het zo zijn dat dit naar-voel-gevoel van mij na een tijdje over gaat? Of is het logisch dat ik jaloers zal blijven? Kan ik het beste doen alsof er niets met me aan de hand is, of kan ik beter contact met haar zo veel mogelijk vermijden? Ik ben bang dat als ik het haar vertel ze me niet zal snappen omdat ik niet meer verliefd op haar ben en dat ze dan mij niet meer wil zien. Ik snap mezelf eigenlijk ook niet. Ik voel me namelijk echt niet meer verliefd en toch kan ik het niet hebben dat ze met een ander gaat. Ik vind het ook best oneerlijk van mezelf en nogal egoistisch...  Ik hoop dat u deze ingewikkelde vraag kan beantwoorden.

Antwoord

Beste 18-jarige jongeman,

Liefdesverdriet. Dat is het gevolg van verkering die is uitgegaan. Het kan een heel naar gevoel zijn... en misschien ontdek je nu pas dat het ‘over’ is tussen jullie. Over en uit.

Dat betekent, dat je beiden vrij bent om verliefd te worden op iemand anders. Dat het in jouw geval om een goede vriend uit het groepje gaat, is weliswaar niet gemakkelijk voor je maar het kan gebeuren! Jij had bijvoorbeeld ook verliefd kunnen worden op háár beste vriendin, nietwaar? Probeer het zo luchtig als je kunt op te nemen, want veranderen kun je het niet. En met jaloersheid, of je afgewezen voelen, kom je niet verder. Komt niemand verder. Maak je misschien kostbare vriendenrelaties kapot. Praat er over met elkaar als vrienden: alle verhoudingen veranderen immers... jouw positie net zo goed als die van het nieuwe stel, en zelfs van de andere vrienden en vriendinnen. Hoe je je opstelt bepaal je zelf: je kunt iedereen de rug toekeren, je kunt hevig jaloers blijven... je kunt ook opnieuw verliefd worden... bedenk, dat je keuzes in je leven maakt die consequenties hebben voor je gedrag. Wil je je vrienden en vriendinnen niet kwijt, maak dan je verdriet en jaloezie bespreekbaar (er zal ongetwijfeld begrip voor zijn!). Wil je niemand meer zien, maak dan duidelijk waaróm. Wil je een tijdje wat afstand nemen, meldt dat aan de groep.

Het is niet erg, dat je moet wennen aan de nieuwe situatie. Je vriendschappen -met haar, met hem- worden wél op de proef gesteld: laat zien wat ze je waard zijn! Vriendschappen zijn relaties die met een lach en soms met een traan gepaard gaan... de keus is aan jou. Ook als het een moeilijke keus is, blíjft het een keus die je maakt. Wend je je af van iedereen, pas dan op dat je niet verbitterd raakt. Wordt niet boos op haar, want je bent zélf verantwoorde-lijk voor je eigen woorden en daden!

Sterkte toegewenst!
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
1 reactie
Julia
Beste jongen, ik wil alleen even zeggen dat ik je vraag heel begrijpelijk vind. Gelukkig heb ik het zelf niet meegemaakt, maar je reactie is in mijn ogen heel logisch. Sterkte ermee en hopelijk kom je er voor jezelf uit, ook met behulp van het antwoord van Marijke.