Geen muziekinstrument in de eredienst

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Zou u mij kunnen vertellen waarom sommige gemeenten in Schotland geen muziekinstrument in de eredienst hebben? Heeft dit iets met de calvinistische soberheid te maken en is die soberheid bijbels?

Antwoord

Het klopt dat men bijvoorbeeld in gemeenten van de Free Church en de Free Presbyterian Church geen muziekinstrumenten gebruikt in de eredienst. Overigens was dat vroeger ook het geval in de kerk in Nederland. Ook in de geschriften van Calvijn vinden we grote huiver hiervoor.

Wat was de achtergrond daarvan? Men vroeg zich af of muziekinstrumenten niet bij het Oude Testament behoorden, dus tot de meer uiterlijke eredienst. De gedachte was dat met het Nieuwe Testament die uiterlijke vormen tot vervulling waren gekomen, dus overbodig waren geworden. Net zoals wij aankijken tegen de offers, keek men in de vroege tijd van de Reformatie aan tegen orgels en andere muziekinstrumenten.

Luther had het standpunt dat alles wat niet uitdrukkelijk verboden was, in de eredienst kon worden gehandhaafd. Calvijn benaderde het andersom. Wat niet geboden was, dienen wij niet te gebruiken. John Knox -de reformator van Schotland- was in dit laatste zo mogelijk nog wat radicaler dan Calvijn. Vandaar dat deze traditie in Schotland ook langer in stand is gebleven, namelijk tot op de dag van vandaag.

Wat moeten wij er thans van denken? Ik denk dat we de argumenten van de reformatoren niet zomaar aan de kant kunnen schuiven. Tegelijk heeft de praktijk ons wel geleerd dat enige begeleiding wel nuttig en nodig is. Zo is het orgel in Nederland in gebruik gekomen. Je kunt je dan wel afvragen of het de bedoeling is dat er halve concerten in de erediensten worden gegeven!!!

Het blijft een bijbels uitgangspunt dat onze erediensten sober zijn. Gods Woord staat centraal. Dat geeft diepe vrede in het hart. Zo kan een sobere -en in het oog van velen een saaie- samenkomst voor Gods kinderen het hoogtepunt van de week vormen. De dienst van de Heere is niet uiterlijk, niet emotioneel, maar geestelijk. Is dat jouw ervaring?

Je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

kerkmuziekmuziek