Geen gemeenschap door misbruik

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 35 reacties

Vraag

Wij zijn al een paar jaar gelukkig getrouwd en mogen dagelijks dankbaar leven in de drievoudigheid met de Heere. Wij hebben nog steeds geen gemeenschap gehad, omdat mijn vrouw in haar leven een aantal keren ernstig misbruikt is en deze intimiteit nog niet met mij wil delen. Ze is dan van mening dat ik met haar lichaam getrouwd ben en niet met haarzelf. Ik heb er altijd in toegestemd en aangegeven dat ik haar alle ruimte zou geven om zelf een beslissing te maken. De laatste tijd vind ik dit steeds moeilijker. Zeker omdat wij allebei erg graag kinderen willen krijgen, juist om ze op te voeden in de vreze en liefde van de Heere en ze dan net als Hanna over te geven aan Hem. Toch lijkt die toestemming van mijn vrouw voorlopig nog niet te komen en begint dit probleem langzaam tussen ons in te staan. Wat is hierin verstandig? Mijn vrouw wil geen hulp zoeken, omdat ze dat te confronterend vindt en omdat ze dan in haar ogen gedwongen wordt tot gemeenschap. Dagelijks leggen we dit in Gods handen, maar toch blijf dit een strijd voor ons. We hebben al heel veel over haar ervaringen en verleden gepraat. Mijn vrouw kan er vrijuit over spreken, want ze voelt zich geborgen en veilig bij mij. Ik vind het verstandig om van een deskundig iemand een proffessioneel antwoord te krijgen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je zit in een moeilijke situatie, waarvan je zegt dat die al enkele jaren bestaat. Je vrouw worstelt nog met de gevolgen van misbruik in haar jeugd. Begrijpelijk, want seksueel misbruik heeft bijna altijd ernstige gevolgen die iemand lang kunnen blijven achtervolgen. Maar weinig mensen zien kans de gevolgen te verwerken zonder proffesionele hulp. Je zegt dat je vrouw die intimiteit nog niet met je wilt delen. Dan is de vraag wanneer ze daar zonder hulp wel aan toe is. Mogelijk komt dat moment een keer, maar ik zou het je vrouw en jou gunnen dat zij hulp krijgt bij de verwerking.

Je vrouw zegt dat op het moment dat er gemeenschap zou zijn, jij met haaar lichaam bent getrouwd en niet met haarzelf. Mijns inziens klopt dat niet. Je bent helemaal met haar getrouwd, je kunt het lichaam daarvan niet los koppelen, juist omdat gemeenschap een plaats in het huwelijk heeft en niet “los verkrijgbaar”, dus buiten het huwelijk gehouden wordt.

Als deze situatie blijft bestaan, kan dit uiteindelijk een verwijdering van echtgenoten in het huwelijk veroorzaken. Je vrouw onthoudt je namelijk een belangrijk aspect van het huwelijk, gemeenschap, wel met een bijzondere en begrijpelijke reden, maar ook iets waar aan gewerkt kan en moet worden.

Als jullie hulpvrlening zouden zoeken, dan bestaat die hulpverlening uit twee gedeeltes. In het eerste gedeelte moet er bij je vrouw aan verwerking van het misbruik worden gewerkt. Dit gebeurt door middel van gesprekken, waarbij je vrouw ook zelf het tempo bepaalt. Ikzelf gebruik daar bijna altijd EMDR bij, een manier om relatief snel nare gebeurtenissen uit het verleden te verwerken.

Het tweede gedeelte van het hulpverleningstraject wordt gekeken op welke manier jullie intimiteit en vervolgens gemeenschap in jullie huwelijk een plaats kunnen en willen geven. Van gedwongen worden tot gemeenschap is geen sprake.

Ik hoop van harte dat jullie hier verder in komen!

Drs. Joke Ronner-Wattel

35 reacties
Rianne1357
Daar ben ik het helemaal mee eens Cross!!! in onze versexste maatschappij.
zonder Liefde.

Wel mogen we het zien als een gave van God in de schepping gelegt dat een ieder man op allerlei gebied naar zijn vrouw uitgaat, en andersom. en dan bedoel ik ook in de normale zin van het woord. niet zoals de wereld in ego gedrag. als ik maar aan mn trekken kom. puur egoisme. maar vanuit de Liefde.

Dus ik ben het helemaal met je eens begrijp t niet verkeerd.
appeltaart
@Rinske bedankt voor je bemoedigende woorden.
Johan00297
Jammer gelijk die reacties dat mannen anders sex op de eerste plaats hebben staan, alsof ik niet begrijp dat sex voor het huwelijk is en het huwelijk niet voor de sex.
Het is en blijft een onderdeel van het huwelijk mede om een kinderzegen te kunnen krijgen maar ook om elkaar lief te hebben.
Nog meer jammer dat iemand aan 2 woorden iemand door en door schijnt te kennen en vervolgens door iemand wordt beoordeeld volgens niet of wel waardevol.

En @Cees krijgt gelijk ook een stempel, jammer, het komt erop neer als je iets niet begrijp dan hoor je gelijk in hokje A.
Er zijn zoveel dingen niet te begrijpen, maar de feiten liggen er nu eenmaal, maar dat wil dus niet zeggen dat je het niet kan begrijpen.
Begrijp je!!! :-)
Silver
Johannes3vers16 | vrijdag 2 juli 2010 10:18
@Silver, mooie mail van je, maar ik schrik heel erg van de EMDR therapie!!
Heb je wel eens onderzocht wat dat is................!

Heb jij wel eens onderzocht of van dichtbij meegemaakt wat het is om een trauma te hebben? En een leven vol angst?
Heb je er wel eens over nagedacht of je middelen waar goed mee omgegaan wordt mag gebruiken als therapie met God als de grote Heelmeester daarboven?

En nee, ik heb nooit onderzocht wat 'dat is'. Je bedoeld misschien dat er aan je 'bewustzijn'gesleuteld wordt oid. Nou dat is dus niet op een verkeerde manier gebeurd ofzo. Ik ben nog gewoon wie ik ben alleen kan ik nu normaal denken over wat er bijv. jaren met mij gebeurd is. Het beheerst mijn leven niet meer. En dat betekend niet dat ik het niet meer weet ofzo, nee, maar ik draag het mee en kan er door de EMDR mee omgaan.
EMDR is puur bedoeld dat je linker en je rechterhersenhelft weer normaal met elkaar kunnen communiceren. Door een trauma kun je nl. bepaalde dingen niet meer in de juiste proporties zien. Het is moeilijk uit te leggen. Maar het heeft totaal niets met hypnose oid te maken...(Als je dat misschien bedoeld?)
En ik schreef al dat ik deze therapie als middel van God zie en ook zo heb gebruikt. Wat er dan allemaal weer voor discussies over gemaakt worden en wat er allemaal rondom verzonnen wordt, daar ga ik niet verder meer op in.

Ik ben ontzettend blij dat deze therapie ontwikkeld is, omdat ik van veel mensen hoor dat ze er echt baat bij hebben! En uit ervaring weet ik dat een leven in het donker en met constante angst, geen leven is....
Dat gun je niemand en zeker niet je eigen man en kinderen om met zo een vrouw/ moeder om te moeten gaan.

Jammer dat er vaak zo cru en zonder enig inlevingsgevoel gereageerd wordt. (al zijn er gelukkig wel die dat wel doen) Wat hebben deze mensen eraan om ge en veroordeeld te worden....
Johan00297
Ik heb net de moeite genomen om even te googlen op EMDR, maar dan wel met het woordje kritisch daarbij.
Daar rijzen bij mij een groot aantal vraagtekens, hoewel je wel ziet dat veel mensen ermee gebaat zijn.
Om verder niet in strijd te komen met het antwoord van de deskundige wil ik alleen nog meegeven.
Doe alles biddend, smekend, leg het bij het Kruis en laat het daar, keer op keer weer.
Praat erover met God, Hij kent en overziet heel het probleem tot in alle details!
Hij is ook uiteindelijk degene die volledige genezing schenkt.
Ga je leven na, belijdt alle zonden en stel je open voor Gods trouw.
Ik kan mij niet voorstellen dat God, dit mooie geschenk voor het huwelijk wil onthouden, terwijl jullie erom smeken.
Ja zelfs een kinderzegen als kroon op jullie huwelijk en uitbreiding van Gods koninkrijk.
juffiejuf
Hier nog iemand met veel ervaring met EMDR i.v.m. misbruik. De gevaren hier van zien?? Verdiep je er dan eens goed in!!

@Sifra; dapper dat jij je verhaal durft neer te zetten.

Het is inderdaad een therapie met de hersenhelften. EMDR werkt beter dan jaren praten heb ik ervaren.

Kom op; werkt niet omdat te zeggen. Het ligt veel dieper. Met een misbruik verleden ben je tot het diepste van je alles gekrenkt.

Veel sterkte en geduld!
Catherine
Nu word ik dus aangevallen omdat ik zeg: kom op. Het is een nadeel van een forum omdat je niet alles weet van de reactiegevers. In mijn opinie zou je dan beter (nog) niet moeten trouwen, want je belooft het elkaar nl. Dit heeft niks met platte sex, gebruiksvoorwerp, eigendom van te maken.
Maar God Zelf heeft dit ingesteld !
Ik schreef hier al eerder, ook wij hebben in ons huwelijk meerdere kortere tijden van onthouding gekend, vanwege geboorte en b.v. Maar als je al zo beschadigd bent op dit gebied, had je dit eerst moeten proberen op te lossen en niet afwachten of het vanzelf goedkomt. Zulke ingrijpende zaken komen niet vanzelf goed. Dat begrijp ik juist heel goed. Maar hier bespeur ik een slachtoffer, nl de MAN. Gek he, dat ik als vrouw hier juist voor opkom !
Hanna
@Catherine: het is geen aanvallen!! Maar meer een aangeven dat je denken hierover, veel mensen pijn doet...
En tuurlijk zijn er 2 slachtoffers in deze situatie, maar ik heb 100% bewondering voor deze man, die zo met zijn vrouw omgaat!!

En onthouding in de situatie's die jij beschrijft zijn heel anders, en op deze situatie niet toepasbaar.

Kan je je niet indenken dat de vrouw grote schaamte en moeite heeft gehad om tot het feit van vertellen te komen tegen haar man?

Ze houd van haar man, daarom is ze getrouwd!
En dat ze het eerder had moeten oplossen...tja, dat zeggen wij die er niet mee te maken hebben, maar zo eenvoudig ligt het natuurlijk niet, he!

Kan je je niet voorstellen wat gemeenschap met haar zal doen?
De gedachten zullen terug gaan naar wat haar overkomen is,
denk je dat je dan maar door moet zetten en het toch doen?

Het is het intiemste wat er is, en dat is bij haar kapot gemaakt,
dat moet eerst hersteld worden en daar kan lang overheen gaan...

Ik heb bewondering voor allebei!
En wens ze toe dat de hulp, als ze die aangaat, en dat hoop ik!
gezegend mag worden, zodat ze ook lichamelijk 1 zullen worden!
Catherine
@Hanna: ook ik zei eerder dat ik bewondering had voor deze man ! Maar je mag toch niet het onmogelijke verlangen, want dat wordt het. Ik neem aan het hij een gezonde jonge man is, met normale verlangens, hij dacht misschien, ach dat komt van lieverlee wel goed. Het duurt nu een paar jaar. Al eerder kwamen dergelijke vraagstukken hier in deze rubriek aan bod.
Ik zeg ook: het is een verschrikkelijk probleem. Maar je hebt hulpverlening daarvoor. Het is bid EN werk. En dan moet je misschien een gigadrempel over. Maar zowel voor haarzelf als voor haar man, is het toch beter als ze daar dan eens iets aan gaat doen ? Hebben we op andere gebieden soms ook niet eens iets wat we daadwerkelijk aan moeten pakken, teneinde je huwelijk goed te houden ? Of mag de drinkende man blijven drinken, tja, hij heeft nu eenmaal problemen, en verslaving is een ziekte. Of de vrouw die al jaren niet naar buiten durft, laat maar gaan, het is haar probleem.
Dan raad je toch aan: joh probeer het probleem aan te pakken, met hulp van een deskundige. En schaamte zeg jij ? dat lees ik niet, ze kunnen er vrijuit over praten ! En de man stelt de vraag, niet de vrouw in kwestie. Dus, daarom zei: de vrouw is aan zet lijkt mij zo. De man heeft al veel werk verricht met zijn geduld, meeleven en trouw.
Hanna
@Catherine: bedankt voor je bericht, het is me nu duidelijker!

De schaamte daarover tussen man en vrouw kan er wel niet meer zijn,
maar wat denk je, als bij een psycholoog of hulpverlener heel het verhaal tot in details naar buiten moet komen? Dat dat geen impact heeft?
Vandaar mijn reactie, ben blij dat we het nu eens zijn!

Tuurlijk is het zo dat je moet bidden EN werken, maar daar moet je wel aantoe zijn! En ik hoop dat de man, met het gekregen antwoord, en de persoonlijke verhalen van sommigen die reactie gaven, de vrouw kan overhalen om de hulpverlening in te stappen!
En dat zal niet even zijn, maar misschien ook jaren, eer het 'goed' komt...

Veel sterkte, iedereen die deze problemen met zich meedraagt/meegedragen heeft, of er mee te maken heeft via andere wegen...
Catherine
@Hanna, fijn dat je nog even reageert. Ik vind het altijd naar als mensen niet goed vatten wat je bedoelt, maar ja, tis een reactie he ;-)
Soms komt het harder over dan je bedoeld hebt.
Maar iemand is niet gebaat bij enkel medelijden.
Het mag een aai over de bol zijn, naast iemand gaan staan, maar dan toch wel: joh, probeer nu wat aan je probleem te doen.
En tracht nu niet in de slachtofferrol te blijven hangen, want dan ben nl dubbel slachtoffer ! Maar dat is een weg hoor ! Dat is ook hard werken ! Als het dan gelukt is, ben je zo blij en dankbaar, bevrijdend.
bootje
Ik begrijp de reacties van Catherine wel, ben het ook met haar eens. En zeg hierbij echt niet dat het niet vreselijk is wat de vragensteller mee heeft gemaakt. Echt wel, ik walg er netjes gezegd van, als iemand dit wordt aangedaan. Ik hoop dat de vrouw van de vragensteller door de reactie van Silver aangespoord wordt om wel hulp te zoeken. Want misschien vinden sommige dat ook keihard klinken, vind ik dat je dit wel een soort verplicht ben naar je man toe, misschien wel om vervolg problemen te voorkomen....
bootje
aanvulling, bedoel met wat de vragensteller heeft meegemaakt zijn vrouw.
Hanna
@bootje: ik vind het niet keihard klinken als je hulp moet zoeken, zeker moet je hulp zoeken, maar dat kunnen wij als buitenstaander wel zien, maar voor deze vrouw is het een hele grote stap! Daarom is het wel hard nodig, maar ja, vaak is degene die het het hardst nodig heeft, de laatste die dat 'door' heeft.

@ Catherine: enkel mee-lijden (want dat is medelijden!!) zal niet helpen nee, maar zonder medelijden is een reactie 'hard' en dat probeerde ik duidelijk te maken!

En door mee te lijden wordt de last van een ander toch vaak lichter!
Johannes3vers16
@Silver,

Ik las net je reactie vanaf mijn vakantie-adres en wil er toch graag even op reageren!

laten we één ding beseffen, via een berichtje kun je geen emoties kwijt o.i.d. je ziet betreffende niet en dan kunnen sommige reacties heftig overkomen. Zo heb ik het niet bedoeld, aanvallend misschien voor je. Als ik je daar pijn mee heb gedaan, wil ik je mijn excuses aanbieden!

Je vraagt je af of ik weet wat angst is! Als er één is die weet wat angst is, dan ben ik het wel. Ben zelf ook een vrouw die weet van misbruikt te zijn.......Een ongelofelijk trauma, waar je zelf inderdaad niet uit komt. Ik had misschien het "geluk" dat ik me er over heen kon zetten en zo mijn man hier niet mee hoefde te belasten. Toch moest dit eruit, dit is nu ruim 4 jaar geleden. Anti-depressiva en niet eens meer de deur uit durven......hoezo angst?? Gesprekken met Eleos en combinatie van medicijnen brachten mij erbij dit een plaatsje te kunnen en te mogen geven. In die tijd heb ik Mijn hemelse Vader mogen ontmoeten, deze bracht mij Volkomen Genezing!

Omdat ik nu veel mensen op mijn pad krijg, wat is Hij toch wonderlijk, die vaak kampen met klachten waar ik dus (nu achteraf Zijn Woorden snap, na deze zul je het verstaan!) mag helpen, bijstaan en voor ze bidden! Nu ad ik dus pas 2 mensen met de vraag over EMDR therapie en dat ben ik dus gaan onderzoeken op de site van stichting Promise en kwam tot schrikbarende conclusies, vandaar mijn misschien wat heftige reactie!

Leven met angst en donkerheid............Hij is Het Licht en Het Leven, dan kun je de hele wereld aan. Als je zwak bent, dan ben je in Hem machtig!

Lieve groet van mij