Reformatorische jongeren

Ds. A. Th. van Olst / 7 reacties

Vraag

Wat zijn de uiterlijke kenmerken van reformatorische jongeren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller/stelster,

Je vraagt naar de uiterlijke kenmerken van reformatorische jongeren. Ik weet natuurlijk niet met welke achtergrond deze vraag gesteld is. Misschien ben je zelf geen reformatorische jongere, en vraag je je af of er duidelijke kenmerken zijn waaraan je ze herkennen kunt. Misschien ben je zelf ook een reformatorische jongere, maar vraag je je af waar de grenzen liggen als het gaat om je uiterlijk.

Laten we eerst even kijken naar het woord “reformatorisch”. Dit woord kan verschillende betekenissen hebben. Reformatorisch grijpt terug op de Reformatie. Dan leg ik de term “reformatorisch” inhoudelijk uit. Reformatorisch is wat overeenkomt met de leer van de Reformatie. Als we ons uitgangspunt nemen in deze betekenis, dan is het vrijwel onmogelijk antwoord te geven op deze vraag. De Reformatie besteedde niet veel aandacht aan het uiterlijk. De jongeren in die tijd kleedden zich anders dan de reformatorische jongeren in deze tijd.

Het antwoord op de vraag moeten we dus in een andere richting zoeken. De term “reformatorisch” is ook een sociologische term geworden. Een term om een bepaalde groep van de Nederlandse bevolking mee aan te duiden. Zij horen bij de reformatorische zuil. Ze worden ook wel de bevindelijk gereformeerden genoemd. Deze zuil kent een krant: het Reformatorisch Dagblad, en scholen: reformatorische scholen. Deze krant en deze scholen willen graag staan in de lijn van de leer van de Reformatie, maar kennen daarnaast ook bepaalde uiterlijke kenmerken. Degenen die zich conformeren aan deze uiterlijke kenmerken worden kortweg ook wel refo’s genoemd.

Refo-jongeren herken je meestal vrij snel aan haardracht en kleding. Jongens zijn meestal kort geknipt, meisjes dragen doorgaans lang(er) haar. De meisjes gaan niet gekleed in een lange broek, maar in jurk of rok. Mocht je willen weten waarom dat zo is, dan moet je nog maar een vraag stellen, want daar is natuurlijk wel een reden voor.

Tot zover over de uiterlijke kenmerken van refo-jongeren. Ik hoop dat je bij reformatorische jongeren echter meer ziet dan deze uiterlijke kenmerken. Wie echt reformatorisch is, leeft van Gods genade door het geloof in de Heere Jezus Christus. Dat is uiterlijk ook te merken in een levenshouding van naastenliefde, nederigheid, vriendelijkheid, goedheid, behulpzaamheid, afhankelijkheid en vergevingsgezindheid (zonder volledig te zijn). Als deze levenshouding er niet is, dan zijn die uiterlijke kenmerken zo arm en leiden ze altijd tot hoogmoed. Maar als je refo-jongeren kent die de Heere vrezen en liefhebben, dan kunnen die uiterlijke kenmerken er ook een teken van zijn dat ze anders willen en durven zijn dan de wereld om hen heen.

Ik wens je persoonlijk toe dat je je allereerst en vooral bezig houdt met je innerlijk. Een goede ‘buitenkant’ heeft alles te maken met een vernieuwde ‘binnenkant’. Het mooist is als aan de buitenkant gezien wordt dat de Heere Jezus in het hart woont.

Ds. A. Th. van Olst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Utrecht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
7 reacties
Alphonsus
Gal 5,22:

Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Hierin zijn zij herkenbaar.
PK
Prachtig antwoord!
pannenkoek
Alphonsus, helemaal met je eens. Laten we de hoofd- en bijzaken niet omdraaien!
1a2b3c
Reformatorisch is wat overeenkomt met de leer van de Reformatie.

Ten tijde van de reformatie waren ze het ook niet altijd eens met elkaar.
Denk alleen al aan de verschillen tussen Luther en Calvijn.
Je kan dus niet zeggen dat 'reformatorisch' automatisch goed is.
Ik sluit me aan bij Gal.5 (zoals Alphonsus terecht zegt) en hou me aan de leer zoals die in de Bijbel staat.
En uiterlijk zal dat er idd ook uitkomen, daar staan ook dingen over in de Bijbel zoals bijv. dat je eerbaar gekleed moet gaan en niet pronkzuchtig moet zijn.
19855
laten we daarom dicht bij onszelf blijven, ken ik die vruchten? ook als ik reageer op refoweb? etc.
Cloudsadmirer
"De meisjes gaan niet gekleed in een lange broek, maar in jurk of rok. Mocht je willen weten waarom dat zo is, dan moet je nog maar een vraag stellen, want daar is natuurlijk wel een reden voor."

Zo niet voor iedereen vraagstelster, er zijn ook refo's die geen moeite hebben met een broek.
Geen zin in discussie hoor maar laten we gewoon eerlijk zijn, daar word verschillend over gedacht.
Pantoffeldiertje
Mijn complimenten voor de uitleg, ik ben het er helemaal mee eens!
Bij de volgende tekst krijg ik het gevoel alsof ik(wij) worden beschreven als amish kinderen: 'Jongens zijn meestal kort geknipt, meisjes dragen doorgaans lang(er) haar. De meisjes gaan niet gekleed in een lange broek, maar in jurk of rok.' Ik heb er geen moeite mee verder, maar vind het een leuke verwoording.