Slecht afweersysteem

drs. P. C. Hildering / 2 reacties

Vraag

Ik wil graag een vraag stellen aan een huisarts. Ik heb een verminderde weerstand en een slecht afweersysteem. Oorzaken (of gevolgen) zijn vermoeidheid en een hoge bezinking in het bloed. Dat krijg ik steeds te horen na de uitslag van bloedprikken. Waar komt dat door en wat kan ik eraan doen? Ik ben een vrouw van 28, ben 1.72 cm lang en weeg 73 kg. Ik kook elke dag verse groenten en eet geregeld fruit.

Antwoord

Een verminderde weerstand en slechte afweer zijn niet direct verbonden met vermoeidheid of als enige aan een verhoogde bezinking. Bij een slechte afweer zou vermoeidheid verklaard kunnen worden door veel en vaak ontstekingen hebben, maar die zouden dan ook merkbaar moeten zijn. Het minder zijn van de afweer zelf geeft geen verschijnselen anders dan ‘vatbaar’ zijn. Als dat wel zo is (het staat niet beschreven) dan is wellicht iets als echinaforce een optie. Er is aangetoond dat echinaforce het aantal virus-infecties over een bepaalde tijd kan reduceren met 50 procent.

Is het niet zo, dan heeft echinaforce geen zin. Wat bezinking betreft: dat is een heel algemene test en geeft alleen onrust in het lichaam aan. De hoogte van de bezinking is van belang voor eventueel te nemen verdere stappen, daarbij spelen echter ook andere bepalingen een rol. Het is zeker waar dat vermoeidheid en een hogere bezinking eenzelfde oorzaak kunnen hebben. Zoeken naar de achtergrond en ook van daaruit naar een oplossing is vaak ingewikkeld en vergt tijd. Daar heeft u een spreekuurcontact voor nodig.

Wat betreft de groenten en het fruit, dat is alleen maar positief.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

medisch
2 reacties
Hanna
VitamineC is ook goed, heb je teveel dan plas je dat weer uit!
Kijk anders eens naar een goede multivitamine,
ik gebruik zelf die van Davitamon voor moeders en borstvoeding-gevende moeders, en vergeet ik het een dag in te nemen, dan merk ik dat gelijk...

Buitenlucht helpt bij mij ook erg goed tegen vermoeidheid,
maar daar moet je wel de gelegenheid voor hebben!

Ook een bezoekje aan een osteopaat kan verhelderend zijn,
zij concluderen vaak dingen die een arts niet (snel) opmerkt.

Sterkte!
Cloudsadmirer
Ik raad je een sap-vasten-kuur aan. Het lichaam -en dus ook je bloed- helemaal reinigen van 'slakken', dat zijn ophopingen in het lichaam van vetten, eiwitten en suikers. Tegenwoordig krijgt de mens daar veel te veel van binnen, de overschotten daarvan blijven achter en gaan ervoor zorgen dat je je niet meer zo fit voelt en je gewoonweg niet lekker in je vel zit.
Door het lichaam grondig van binnenuit te reinigen verbetert de algehele conditie en is ook gunstig voor het afweersysteem. Van het merk 'eden' bestaat een goede, betrouwbare kuur.