Vriend heeft moeder verloren

Ds. J. Bos / 2 reacties

Vraag

Mijn vriend heeft een tijdje geleden zijn moeder verloren. Hij praat er niet gemakkelijk over. Ondertussen heeft hij wel slapeloze nachten. Ook eet hij steeds minder en heeft hij een negatief zelfbeeld. Deze dingen wijzen volgens mij op een depressie. Ik maak me heel veel zorgen om hem en wil hem graag helpen. Heeft iemand tips hoe ik er mee om kan/moet gaan en wat ik kan doen om hem te helpen? Bij voorbaat dank!

Antwoord

De vraag is of een negatief zelfbeeld een op zich zelfstaand probleem was/is of dat het samenhangt met het verlies. Het lijkt me verstandig hier professionele hulp voor in te gaan schakelen. Voor wat betreft de rouw is dit wel erg kort dag, daar heb je in de regel meer tijd voor nodig om te verwerken zonder dat daar onmiddellijk professionele voor nodig is.

P. M. G. P. Bos

Tags in dit artikel:

psychologie
2 reacties
Catherine
Toen mijn man zijn moeder verloor, kon hij er ook niet over praten. Er zijn veel mensen (volgens mij vaak mannen ?) die dat heel moeilijk vinden. Bang om te gaan huilen, zich kwetsbaar op te stellen ? Of bang om DOOR het verdriet heen te moeten ? Helaas is dat voor een rouwproces wel nodig. Je doet al heel veel voor hem door iig te luisteren. Soms een vraag te stellen, maar voornamelijk luisteren.
Alphonsus
Om verlies van dierbaren te verwerken is rouwen absoluut noodzakelijk.
Het wegstoppen of niet laten plaatsvinden van dit natuurlijk proces kan leiden tot depressies of tot een teruggetrokken bestaan (al dan niet in jezelf).
Voor de ander ben je dan onbereikbaar geworden, tenzij die ander over de vaardigheden beschikt om hier door heen te breken.
Het is min of meer de " plicht" van ieder om een rouwproces niet tegen te werken en een dergelijk proces zijn uitwerking te laten hebben waardoor verder leven weer mogelijk wordt en er zich een gezonde relatie met de omgeving weer kan gaan ontwikkelen.