De doorslag in een keuze

Ds. M.W. Muilwijk / 2 reacties

Vraag

Ik vind het heel moeilijk om te weten wat de doorslag moet geven in een bepaalde keuze. Ik weet de voor- en nadelen wel te benoemen, maar ik weet niet wat ik dan uiteindelijk doorslaggevend vind. Dat hangt er maar net van af wat ik zwaarder vind wegen. Ik heb er serieus studie naar gedaan, maar keuzes maken lukt me gewoon niet en ik móét zoveel keuzes maken.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je vraag is erg algemeen. Overigens denk ik dat je op bepaald vlak best wel keuzes maakt, want anders zou je de hele dag niet van je plaats af komen. Ook daarin maak je intuïtief keuzes. Ook bij die keuzes laat je iets het meest zwaar wegen. Als je echt geen keuzes kunt maken in zwaarwegende dingen, moet je eenvoudig een knoop doorhakken en iets doen. Je kunt op zijn hoogst verkeerd kiezen. Misschien heb je wel een bepaalde angst om verkeerd te kiezen, waardoor je niet kiest. Maar het is geen schande om eens verkeerd te kiezen.

Het enige advies dat ik je op deze algemene vraag kan geven, is: “hak de knoop door met de kans verkeerd te kiezen.” Misschien als je concreter bent, ik concreter advies kan geven.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

psychologie
2 reacties
Alphonsus
Voer een Failure mode and effects analysis (FMEA) uit. Deze methode laat je op een verantwoorde wijze de zwaarte en de impact van ' n mogelijke keuze op de diverse alternatieve keuzemogelijkheden die je ter beschikking staan duidelijk zien.
Willem19
waarom een zogenaamde analyse over de risico's ....... ???????

Waarom willen mensen zoveel risico's vermijden? Zoals Drs. Muilwijk zegt...
je kunt hooguit de verkeerde keuze maken. Wat is daar zo erg aan!!??

Nou? Kies en zie wat er van komt... kun je eventueel ook nog de keuze maken om het anders te doen... heb je al twee keer gekozen, leer je nog keuzes maken ook!!!!! wie dit vatte kan...vatte genoeg