Omgang van gemeenteleden

Ds. D. Breure / 9 reacties

Vraag

Ik heb een vraag voor ds. Breure. Dominees zijn geen therapeuten om relatieproblematieken aan te pakken. Maar zou het niet goed zijn als dominees een cursus volgen over bijvoorbeeld de omgang van gemeenteleden met elkaar in de kerk? Je ziet in verschillende kerken waar onderlinge onenigheid is geweest onder leden dat er geen oplossing komt. Men kijkt elkaar na tien jaar nog niet aan, al zit men voortdurend onder het Woord. In de ene gemeente weet de predikant een zaak op te lossen, in een andere kerk doet men er niets mee. Is daar geen vast protocol voor? Anders wordt in de ene kerk de tucht uitgeoefend en worden zaken in een andere kerk in de doofpot gestopt. Mijn vraag is: Waarom gaat dat zo?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is niet zo eenvoudig om een algemeen antwoord te geven op situaties van onenigheid die in elk geval weer anders zijn. Er is in elk geval bij mijn weten geen vast protocol voor. Daarbij is in zulke situaties overigens niet alleen de predikant maar de kerkenraad de instantie om te proberen in zulke situaties naar uitkomst te zoeken. Verder is het wel wat zwart-wit gesteld lijkt me: in de ene gemeente weet een predikant de zaak op te lossen, in een andere kerk “doet men er niets aan.” “Niets”, is heel absoluut gesteld en wie weet wat er achter de schermen gedaan en geprobeerd is? Als men zelf geprobeerd heeft om verhoudingen te verbeteren en dat lukt niet dan kan men een beroep doen op derden (mediators) of op de kerkenraad.

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen
  • Status:
    Actief
9 reacties
Rianne1357
IK zelf heb ook wel zulke ervaringen gekent als de vraagsteller/ster. dat werd niet opgelost. en soms ging men nog gewoon aan het avondmaal ook. en in andere gemeentes zei men van af de kansel, dat men in vrede en harmonie met elkaar moest leven, zoniet dan was er voor dat het avondmaal was, wat te vereffenen. en dat gelde niet voor degene alleen die in onmin met zn naaste leefde nee voor heel de gemeente. zo hoort het mijn inziens ook.
Catherine
SOMMIGE predikanten zouden een cursus heel goed kunnen gebruiken ! Wij hebben ook iets aan de hand gehad, weliswaar niet met leden van onze eigen kerk, maar van een andere. Wij hadden de klacht op schrift gesteld, met bewijzen, er werd niet eens naar gekeken ! Nu naar een paar jaar vraagt men zich af, waarom er niets aan gedaan werd toen. Tja, nu is het te laat ! Alles ligt inmiddels in scherven. Die kunnen gelijmd worden, maar dat blijf je zien.
Er zijn gelukkig wel predikanten die het heel goed begrijpen. Maar die zijn gewoon empatisch. Soms zie je dan dat deze burn out raken. Ook geen goede zaak. Predikanten hebben het soms best moeilijk.
pannenkoek
@Rianne1357
De kerkenraad houd altijd voor het HA het censura morum. 'Heeft iemand nog iets tegen één van zijn broeders??" dat zou eigenlijk voor heel de gemeente moeten zijn.

Predikanten zijn idd geen psychiaters of wat dan ook. De ds zou zo iemand het advies kunnen geven om door te gaan naar de hulpverlening.
maria
Hebben we als gemeente onderling ook niet de taak elkaar op te scherpen en aan te sporen om het goede voor elkaar en de gemeente te zoeken. Die verantwoording ligt in de eerste plaats bij onszelf. Hoe is mijn houding in de gemeente. We kunnen elkaar zo vaak de maat nemen en met ons vingertje wijzen. Is dat ook niet een van de vele gebreken in kerk en maarschappij? We weten het voor elkaar zo goed, maar laten we eerst eens naar binnen leren kijken. Hoe ben ik zelf nu voor die ander. We moeten weer veel meer leren om de minste te zijn. We hebben heel goed geleerd om voor onszelf op te komen, maar ik ben er van overtuigd dat we veel meer moeten buigen. Dan weet ik zeker dat er conflicten(uitzonderingen daargelaten)als sneeuw voor de zon vedwijnen. Maar dat vraagt in de eerst plaats gebed om een nederig hart (niet vroom bedoeld) Een hart dat eerlijk wordt voor God, wordt ook eerlijk tegenover zijn medemens. Dat dwingt bovendien nog respect af ook. Dan kunnen predikanten herders en leraars blijven. Het klinkt misschien idealistisch, maar ik meen het wel!
Rianne1357
Beste Maria,
Ik begrijp jou wel, je hebt deels gelijk wat je deze vraagsteller/ster toe wenst ect.
Maar uit eigen ervaring weet ik dat het niet altijd zo werkt. ik heb bv iemand in de gemeente waar ik wat met de ouders gehad heb, dat is opgelost, maar ik zelf kon geen vrienden meer zijn. maar de getrouwde dochter die pas bij ons lid is geworden kijkt mij echt gemeen aan, of negeert volledig. zulke dingen doen mij pijn, en verdriet. waarom doet iemand zo, waarom blijft iemand zo, zelfs onder een ondekkende prediking. ??????? mij een groot raadsel. maar t zij zo. en als je zoals iemand hier zegt naar cencuramorum zou stappen, en vragen of dat anders zou kunnen, dat je er pijn van bij je draagt constant omdat die mensen ook nog eens "toevallig"de bank naast je uitgezocht hebben, dan lachen ze je vierkant uit, maar doen er echt niets aan. zo is het bij ons althans in de gemeente. onze ds blijft graag goed met de kerkeraad. en iedereen zonder daarbij eerlijk te zijn. helaas. dat vinden wij ook erg jammer. maar je moet je daar bij neerleggen.
maria
Beste Rianne,
Fijn dat je er even op terugkomt. Ik begrijp jou ook heel goed.
Daarom zei ik ook dat het een idealistische gedachte is. de praktijk staat hier helaas zo vaak haaks op. Toch is het een hele kwalijke zaak. het zou onder osm'ers zo niet mogen zijn. We hebben allemaal nog heel veel huiswerk te doen. laten we maar zeggen knieenwerk, ook voor die ander, die hoe naar het ook kan zijn, niet naar ons omkijkt. Sterkte in alle dingen.
Catherine
Ach Rianne1357, ik kan je verhalen vertellen !!! Soms gaat het Woord OVER de mensen heen, ipv erIN. En dan heb je ook nog een groep die luistert voor een ander. Snap je wat ik bedoel ? (ik dank God dat ik zo niet ben..... zoiets)
Rianne1357
Ja Maria, Catharine ik begrijp jullie voor 100%!!! ik probeer het gij geheel anders in de praktijk te brengen. maar het valt niet altijd mee.
ik heb best wel een groot rechtvaardigheidsgevoel en zie soms zo dat dingen zo oneerlijk gaan. dat zou inderdaad zo onder ons niet moeten/ mogen zijn. maar helaas is het er wel. en sosm meer binnen de kerk, als er buiten. dat is zo erg. wat moet de wereld vaak zeggen? wat een liefdeloze mensen zijn dat?
ja knieenwerk is en blijft heel belangrijk je hebt gelijk.
adriano313
Ik wil geen reclame maken
en ik ken de instantie ook niet
Maar deze organisatie bouwt kerkgemeentens juist op en maakt ze sterker
Met name op het vlak van Leiderschapsontwikkeling

http://www.impulsonline.nl/hoofdmenu/leiders/leiderschapsontwikkeling.php