Een eeuwige inzetting

Ds. H. van Oostende / 1 reactie

31-05-2011, 11:15

Vraag

Als God in Zijn Woord de geboden en inzettingen een eeuwige inzetting noemt, wat is dan eeuwig? Want er wordt dan gezegd dat dit alles is opgehouden toen Jezus is opgestaan, maar toch kan ik dat niet in de Bijbel vinden...

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Het lijkt me niet zo moeilijk om de kern van deze vraag op te pakken. Aan de ene kant zegt God dat Zijn geboden en inzettingen er eeuwig zullen zijn. Dat kan niets anders betekenen dan dat ze voor altijd geldingskracht bezitten. Wat zich ook aandient in deze wereld, tot de laatste dag van Jezus Christus zal aanbreken heeft elk schepsel met deze geboden en inzettingen van doen. Hoe je het ook wendt of keert, daar kan niemand onderuit .

Is dat aan de andere kant niet in tegenspraak met het feit, dat met de opstanding van Christus dit alles aan een eind is gekomen?  Wat mijn geachte vraagsteller hier nu precies mee bedoelt is voor mij, met zo weinig achtergrondinformatie, moeilijk te beoordelen. Wat is er nu precies met de opstanding opgehouden te bestaan? In elk geval zijn het niet de geboden van God, die er altijd zullen zijn om ons op onze daden te beoordelen. Zegt onze belijdenis zelfs niet dat ze nodig  zijn om er in ons leven achter te komen, waar het aan schort. "Waaruit kent ge uw ellende?", is immers de vraag en het antwoord liegt er niet om: "Uit de wet van God."  Gelukkig, God-zij-dank, is er Eén geweest, die alles waarin wij het erbij hebben laten zitten, heeft volbracht  en daar mogen we achter wegschuilen. Maar leefregels blijven nodig, al is het alleen al om daarmee dankbaar voor God te leven, zoals onze belijdenis ook duidelijk aangeeft. Dat is samengevat in het grote gebod van Jezus: God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf!

Toch lijkt het me beter dat mijn vraagsteller nog een vervolgvraag  stelt en daarin aangeeft, wat hij/zij nu precies bedoelt het feit dat met de opstanding van Jezus alles is opgehouden te bestaan?!

Ds. H. van Oostende

Ds. H. van Oostende

  • Geboortedatum:
    29-11-1936
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Ds. van Oostende is overleden op 18 mei 2014.

1 reactie
Daniel
02-06-2011 / 21:51
Over de eeuwigheid......, de dominee vertelde eens over de eeuwigheid.

De eeuwigheid is als een vogel die ieder jaar langs een ijzeren bal vliegt en dan de bal even met haar vleugel beroerd. Als de hele ijzeren bal doordoor is afgesleten is dat een seconde van de eeuwigheid.
Toen kreeg ik voor het eerst een idee over de eeuwigheid.
Als zestienjarige werd ik daar niet vrolijk van.
Al die tijd maar naast God zitten naast Zijn gouden troon, eeuw in eeuw uit.

Gelukkig ben ik nu wat positiever, ik heb geen voorstelling van de hemel meer, God zal het ons laten beleven en op de jongste dag ......, we zullen zien......

Terug in de tijd

Ik heb een vraag. Ik heb sinds geruime tijd verkering (1,5 jaar) met een lieve en betrouwbare jongen. We zijn een in ons geloof en hebben dezelfde humor. Omdat ik onvoorwaardelijke liefde belangrijk v...
7 reacties
31-05-2018
In Mattheus 1 staat dat Jozef, Maria niet bekende. Toen las ik in de kanttekeningen: “Het is onduidelijk of hij dat daarna wel heeft gedaan. We lezen het niet.” Ik vond dat zo raar. Is dit een fout? J...
Geen reacties
31-05-2007
Wat betekent de volgende tekst uit 2 Korinthe 5: "Wij hebben dan altijd goeden moed, en weten, dat wij, inwonende in het lichaam, uitwonen van den Heere; (Want wij wandelen door geloof en niet door aa...
Geen reacties
31-05-2013
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering