Leven per conclusie is hoogstgevaarlijk

B.S. van Groningen / 5 reacties

Vraag

Naar aanleiding van de vraag over het missen van de rijke boodschap (ik ben niet de vraagsteller) wil ik graag een vervolgvraag stellen aan de heer Van Groningen. Wat bedoelt u met: "Leven per conclusie is hoogstgevaarlijk." In Romeinen staat dat er niemand is die verstandig is en God zoekt. Als een mens God tóch zoekt, mag je toch concluderen dat dat van God is? Het komt niet voort uit de duivel, of uit de mens zelf. Niet dat ik denk dat je het dan gelijk hebt, maar het is toch een bemoediging om door te gaan met het zoeken naar God? En zo zijn er nog wel meer dingen te noemen die je per conclusie kunt weten. Waarom noemt u het dan gevaarlijk?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Jouw aanvullende vraag op mijn laatste antwoord wil ik zo kort mogelijk beantwoorden. Het is m.i. een detail en niet direct de hoofdzaak, al vind ik e.e.a. niet onbelangrijk. Er zijn al zoveel reacties gekomen op mijn antwoord, die totaal niet ingingen op dat wat ik gezegd heb, maar meer een discussie onder elkaar.

Met het gevaar, dat een bepaalde uitdrukking de boventoon gaat voeren, wil ik iets ter verduidelijking zeggen. Het gaat om leven per conclusie is hoogst gevaarlijk. Wat ik daarmee bedoel? Het geloof in God is een wonder, is een gave van Hem en komt niet uit ons voort. De Bijbel leert ons dat ook. Een enkel voorbeeld.

In 1 Korinthe 10 worden allerlei zaken opgenoemd, die zouden kunnen wijzen op het zaligmakend geloof: onder de wolk, door de Rode Zee, in Mozes gedoopt, dezelfde geestelijke spijze gegeten, dezelfde geestelijke drank gedronken, want zij dronken uit de geestelijke steenrots die volgde; en de steenrots was Christus. Maar… in het meerdeel van hen heeft God geen welgevallen gehad, want zij zijn in de woestijn terneder geslagen (1 Kor. 10: 1-5 e.v.).

Je kunt een conclusie trekken uit allerlei zaken en toch het ware geloof missen. Hier is Paulus aan het woord tegen zijn eigen volksgenoten. De Heere zegt tegen Farizeeën en Schriftgeleerden, die meenden de bekering niet nodig te hebben, omdat ze kinderen van Abraham waren. Wat is zijn antwoord? God kan zelfs uit deze stenen kinderen van Abraham voortbrengen. Hun conclusie is dus oppervlakkig. Dat heb ik met deze opmerking bedoeld, niets meer en niets minder. Het geloof is geen rekensom, zoals 2 en 2 vier is. Het is een werk van Gods Geest en zal in het hart van zondaren iets uitwerken.

Hetzelfde geldt met betrekking tot het woord zondaar. Ik ben een zondaar (algemeen), Jezus is voor zondaren gestorven, dus ik ben gered. De spanning is er uit, het is geen worsteling, zoals Paulus aan Timotheüs schrijft. Strijd de goede strijd des geloofs, grijpt naar het eeuwige leven.

Ik hoop niet dat dit opnieuw tot verwarring leidt, want dat is vanzelfsprekend mijn bedoeling niet. Het gaat om de persoonlijke doorleving van het werk van Gods Geest (het is net Pinksteren geweest), in ons hart. Dan hoeven we niet te concluderen, zoals in een discussie, maar dan geldt: Deze Geest getuigt met onze geest, dat we kinderen Gods zijn. Dan leef je niet per conclusie, maar vanuit een levend geloof, dat aan de vruchten te herkennen is. Zie Dordtse Leerregels: een waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar (overeenkomstig) God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid enz. (Hoofdstuk I paragraaf 12).

Ik hoop dat het jouw conclusie is, zoals Psalm 56 het verwoordt: Ik roem in God, ik prijs ’t onfeilbaar Woord, Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord.

Met hartelijke groeten,
B. S. van Groningen

B.S. van Groningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Hendrik-Ido-Ambacht
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Oud-godsdienstleraar Wartburg College, docent Cursus Godsdienst Onderwijs (Bijbelkunde) en ouderling.

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
5 reacties
vandijk
Het gaat om de persoonlijke doorleving van het werk van Gods Geest (het is niet Pinksteren geweest), in ons hart.
Dhr. Van Groningen bedoelt waarschijnlijk: het is NET pinksteren geweest? Helder antwoord verder.
floddertje
Van harte mee eens!! Ik voel me vaak een eenzame mus op het dak.
Door niemand begrepen.
Catherine
@floddertje: dan zit jij aan de andere kant van het dak !
Maar liever een eenzame mus, dan in een voliere vol schreeuwende bonte zangvogels. Of gieren !
Ik kan het antwoord van dhr van Groningen van harte onderschrijven.
hjrl
Ik ben, wat de reformatorische Christen zou benoemen: Rooms. In de Hervormde Gemeente van mijn dorp speelde de Drie Formulieren geen rol in leven en prediking voor zover voor mij te herkennen. Als volwassene werd ik in de rkk gedoopt (als baby werd ik niet ten doop gehouden). Ook ik onderschrijf de genade die van Godswege aan ons wordt gegeven. Wel heb ik 20 jaar geworsteld of mijn stap wel goed was. Of die stap niet mijn werk is geweest. Ik las zoveel daarover en werd door anti-boeken min of meer gevormd. Tot het omarmen van de Drie Formulieren ben ik niet gekomen als 'bewijs' van echt geloof. Alles is me dierbaar en gegeven in de Heere Jezus. Maar dat sluit de RKK niet (langer) uit in mijn leven. Dit laatste zal bewijs zijn voor sommigen tegen 'de vrije genade' als uitverkiezing in mijn leven. Maar in de reformatorische wereld ben ik nooit thuisgekomen na mijn tocht uit de Hervormde Kerk naar de rooms-katholieke Kerk.
refoweb
Niet moest inderdaad net zijn. We hebben de fout inmiddels hersteld.