Vader en moeder als een vreemde

Ds. C. Harinck / 3 reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. In één van uw laatste preken ging het over het vijfde gebod. U zei dat als één van je ouders je verkeerde dingen voorhoudt, dus die tegen Gods wet ingaan, je je vader of moeder dan als een vreemde moet beschouwen. Wat bedoelt u hier precies mee? Mag je dan geen contact met die persoon hebben? Het gaat hier over echtbreuk door overspel.

Antwoord

Ik heb afgelopen zondag een citaat van Calvijn aangehaald. Het ging over de onderwerping aan de goede leer en straf van onze ouders. Daarbij heb ik betoogd dat onze gehoorzaamheid geen blinde gehoorzaamheid moet zijn en in dat verband heb ik Calvijn laten spreken. Indien onze ouders dingen van ons eisen die in strijd zijn met Gods Woord, moet u hen “als een vreemde” beschouwen, zegt Calvijn. Dan gehoorzaam je hen dus niet. Je beschouwt het als een verkeerde zaak. Als afkomstig, niet van vader of moeder, maar afkomstig van een vreemde.

Dat betekent niet dat je de gescheiden ouder links moet laten liggen. De gescheiden ouder vraagt toch geen dingen van je die tegen de Bijbel in gaan? Die ouder doet zelf wel verkeerde dingen, maar eist toch niet dat jij dit ook zal doen?

Ik hoop het zo verduidelijkt te hebben.

Ds. C. Harinck

3 reacties
Catherine
Maar geldt dat dan voor alle geboden niet ? Dus als je ouders verkeerde dingen doen, zoals moord, stelen. Niet perse gescheiden ?
Alphonsus
@ Catherine,

Meestal behoren diegene die moorden, roven en stelen tot de goddelozen.
Is Christus niet juist voor de goddelozen gekomen?
Aan de werken der goddelozen zullen wij geen deel hebben; zij mogen ons in genen delen van God afhouden, maar wanneer zij dat niet doen dan mogen/kunnen wij als een getuigenis van Gods goedheid, wanneer het zo zijn moet, in hun omgeving tijdelijk verkeren.
Unionist
Deze preek is geheel na te luisteren op www.gergemapeldoorn.nl