C. S. Lewis en John Piper

Ds. H. Veldhuizen / 1 reactie

Vraag

Mag deze vraag naar ds. Van Veldhuizen? N.a.v. zijn artikel in De Waarheidsvriend over een boek van Dan Brown. Ik lees graag en veel. Maar aangezien ik wat teveel gelezen heb, wat achteraf bezien uit de verkeerde hoek kwam en je helaas niet alles vergeet, ben ik nu wat voorzichtiger met mijn keuzes.

Daarom deze vraag: Hoe denkt u over boeken van C. S. Lewis en John Piper? Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Antwoord

C. S. Lewis is een apologeet van het christelijk geloof met een heel eigen beeldtaal. Ik heb echter te weinig van hem gelezen om er een oordeel over te kunnen geven. De boeken van John Piper ken ik niet. Een vlugge kijk op internet leverde 30 titels op. Dat wordt op korte termijn dus niets.

Het artikel over Dan Brown schreef ik op verzoek van De Waarheidsvriend i.v.m. de verschijning van “Het Verloren Symbool”. Eerder las ik van hem “De Da Vinci Code” en een aantal reacties daarop. Ik had voor het artikel, incl het lezen van enkele andere boeken van Brown, een kleine drie maanden de tijd. Browns boeken zijn een heel ander genre: enorm spannende thrillers, maar, geheel anders dan Lewis en, naar ik denk ook dan Piper, met een heel ander uitgangpunt, esoterisch en dichtbij New Age-gedachten (de Christusgeest in ieder mens, enz.). Geheel passend bij het denken van veel mensen in deze tijd en in geen geval christelijk. Plus dat zijn boeken, eveneens anders dan Lewis en naar ik denk Piper, veel grove vloeken bevat.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Veldhuizen

Zie ook deze artikelen:

1 reactie
Diny
Als je écht een heel mooi, leerzaam, waardevol én bijbels verantwoord boek wilt lezen, lees dan "De vreugde van God" van John Piper!!!