Duizeligheid met flauwvallen

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Ik ben vaak duizelig en val regelmatig flauw. Echter, mijn bloed is goed en mijn huisarts zegt dat er niets aan de hand is. Wat kan er aan de hand zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Duizeligheid met flauwvallen, waarbij geconstateerd is dat er geen lichamelijk aanwijsbare oorzaken zijn, komt het meest voor als zogenaamde vasovagale collaps (wellicht zo terug te vinden op internet). Dat is geen ziekte maar een hinderlijke ontregeling. De ontregeling zit daarin dat er een verkeerde verdeling van bloed in het lichaam is doordat de verkeerde bloedvaten open staan waardoor de druk dalen kan of waarbij als reflex andere bloedvaten gaan knijpen (b.v. in het hoofd). Achtergrond is dat ons bloedvatstelsel, wanneer het helemaal zou ontspannen wel vijf keer zoveel bloed kan bevatten als wij hebben.

Dat er druk is die ook nog voldoende is om onder alle omstandigheden voldoende zuurstof en voeding in het hoofd te borgen, is dus een heel actief gebeuren. De regeling daarvan gebeurt deels door zenuwbanen, deels door stoffen in het bloed. Ingewikkeld dus.

Wat te doen als er een ontregeling is? Aannemende dat alles wat invloed heeft op het systeem is nagezien en uitgesloten, inclusief hyperventileren, staan er twee wegen ter beschikking die beide met therapie te maken hebben. Soms is ontspanningstherapie geïndiceerd (b.v. Mensendieck of Cesar), soms is meer actieve therapie met provocatie of verbetering van conditie geíndiceerd (meest via gewone fysiotherapie). Nu er sprake is van de mogelijkheid tot directe toegang tot therapie zou je eens bij een therapeut te rade kunnen gaan.

Drs. P. C. Hildering

drs. P. C. Hildering

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dokter Hildering is op 15 januari 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

duizeligflauwvallenmedisch
1 reactie
guustje20
Helemaal mee eens!! Soms zat ik in stressvolle situaties en dan verdween de grond onder mijn voeten.... Even leunen tegen een tafeltje en zorgen m'n hoofd erbij te houden, was mijn directe aanpak. Pas later met de hulp van Ceasartherapie en een Haptonoom wist ik deze situaties voor te zijn.