Vroeger misbruikt

C. den Hamer / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar. Vroeger ben ik misbruikt door mijn broer en zus. Gelukkig heb ik een heel goede vriendin. Ik heb echt veel aan haar. Het probleem is echter dat ik méér voel dan gewone vriendschap. Ook van haar kant is dat gevoel er. Ik moet eerlijk bekennen dat we al heel vaak in verleidingen zijn gevallen. Het is wel een heel normale reactie, omdat ik vroeger misbruikt ben, maar toch is het niet goed te praten! Heeft u misschien tips hoe ik wel een gewone relatie aan kan gaan? Of is het beter om mijn hele leven niet aan het andere geslacht te denken?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Helaas ben je op jonge leeftijd al geconfronteerd met seksueel misbruik. Dat laat z'n sporen na in je verdere (seksuele)ontwikkeling. Gelukkig heb je een goede vriendin die je vertrouwt. Maar ik begrijp dat er wederzijds meer gevoelens zijn dan alleen vriendschap. Je vertelt niet hoe oud deze vriendin is, maar het zou mij niet verbazen als zij een stuk ouder is dan jij bent. Je bent op jonge leeftijd al met seksualiteit geconfronteerd, waarschijnlijk op een wijze die niet bij je leeftijd paste en niet had mogen plaatsvinden. Ik sluit niet uit dat je daardoor warmte en genegenheid niet goed weet te onderscheiden van seksuele gevoelens.

Het is maar de vraag of je werkelijk of je werkelijk lesbisch bent. In jouw situatie is het niet ondenkbaar dat je nabijheid en het delen van affectie, seksuele gevoelens oproept gezien je vroegere seksuele ervaringen op veel te jonge leeftijd. Het lijkt mij dan ook goed alvorens je keuzes maakt eerst aan de slag gaat met het misbruik. Probeer dat eerst te verwerken en een goede plaatst in je leven te geven. Neem ook de tijd om duidelijkheid te verkrijgen over je werkelijke geaardheid. Spreek hierover door met iemand die kan luisteren, maar essentieel is dan dat die persoon op seksueel vlak op afstand blijft om jou maximaal de gelegenheid te geven op een goede wijze aan de slag te kunnen gaan met jezelf. Geef jezelf de tijd en de ruimte toe te kunnen groeien naar keuzes die goed voor je zijn en bij jou passen. Ik weet niet of je gelovig bent want daarover krijg ik geen informatie.

Maar ook jouw Schepper ziet jou in al je geschondenheid als Zijn kind. Wees ervan overtuigd dat ook jij mag schuilen bij de Heere en dat Hij het goede met je voor heeft.

Kees den Hamer

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
3 reacties
Hanna
Wat erg wat je is aangedaan...moeilijke situatie waar je nu inzit,
doe wat met het antwoord wat je gekregen hebt, het is een waardevol antwoord!!
Heel veel sterkte hoor! En bid om kracht om het te doen!
Alphonsus
Het zeer wrange in deze situaties is bijna altijd dat diegene die dit misbruik overkomt en er haar hele leven last van zal blijven hebben, wanneer het therapeutisch niet goed behandeld wordt, de daders bijna altijd vrijuit gaan en er zich verder vaak weinig aan gelegen laten liggen.
Catherine
Ik sprak met een opa, 2 van zijn kleindochters waren seksueel misbruikt. De meisjes waren nog steeds getraumatiseerd, de dader heeft 2 MAANDEN! met een enkelbandje omgelopen, dat was al ! Schande ! Maar het innerlijke loslaten door de (groot) ouders, ofwel het vergeven, dat lukte nog niet. Niet alleen de slachtoffers zijn slachtoffer, de naaste omgeving net zo goed.