Satan onze gedachten lezen

Ds. J.D. van Roest / Geen reacties

Vraag

Geruime tijd loop ik met een vraag rond. Te weten: kan satan onze gedachten lezen? Zo ja, zijn daar schriftplaatsen voor aan te wijzen?

Antwoord

Beste vragensteller,

De vraag is bijna antiek. Niet omdat het zo'n oude vraag is, maar omdat ik je zo lang op antwoord liet wachten.

Kan satan onze gedachten lezen?  Ik denk van wel. Die mening baseer ik op het feit dat telkens weer blijkt dat satan mensen aanpakt in hun zwakke punten. Daar probeert hij ze te laten struikelen, dáár zet hij zijn verleidingsstrategie in.

Op het moment weet ik je geen concrete Bijbelteksten te noemen om deze gedachte te onderbouwen. Misschien zijn er anderen die dat wel kunnen en dit antwoord kunnen aanvullen.

Zijn gedachten zijn ons niet onbekend (2 Kor. 2:11), maar ook omgekeerd: Hij weet blijkbaar dat David trots is op zijn koningschap en port hem aan om het volk te gaan tellen (1 Kron. 21). Hij weet blijkbaar dat Ananias en Safira wel graag een goede naam krijgen in de gemeente en hij port ze aan om zich beter voor te doen dan ze zijn (alsof ze de hele opbrengst van hun akker bij Petrus brengen; Handelingen 5:3).

Maar in deze voorbeelden wordt niet nadrukkelijk gezégd dat satan de gedachten van David enz. kent.

Een hartelijke groet,

Ds. J. D. van Roest

Tags in dit artikel:

duivel