Bmr-vaccinatie (2)

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Aan dr. A Meijer. U schrijft in een antwoord op een vraag over de bmr-vaccinatie dat het wat betreft veiligheid niet uitmaakt of de vaccinatie met elf of veertien maanden gegeven wordt. Maakt het voor andere dingen wel uit? Ik krijg het gevoel dat er meer achter schuilt dan u wilt verwoorden. Is het vaccinatieprogramma voor kinderen in Nederland tegenwoordig niet overvol? Ze worden overal maar tegen ingeënt. Ik vraag me heel erg af of dat allemaal medisch verantwoord is. De bof, mazelen en rode hond lijken mij toch vrij normale kinderziektes?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je hebt goed opgemerkt dat ik in mijn antwoord met opzet niet breder wilde gaan dan de vraag die gesteld was. Ik wilde en wil hier het vaccinatieprogramma van de overheid niet ter discussie stellen. Deze discussie heerst natuurlijk wel in de samenleving (denk o.a. aan de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken). Ook in wetenschappelijke kring is er wel discussie over mogelijk schadelijke effecten op korte of lange termijn (denk o.a. aan V. Scheibner met haar onderzoek en boek over vaccinatie). Wetenschappelijk onderzoek naar mogelijke nadelige effecten laat vooralsnog geen schokkende uitkomsten zien. Een ding is duidelijk: met vaccinatie is er ook veel succes geboekt. Denk maar aan de uitroeiing van pokken (variola).

Het is waar dat bof, mazelen en rode hond kinderziektes zijn die, anders dan bijvoorbeeld difterie en tetanus, betrekkelijk zelden ernstig verlopen. Ook is het goed te beseffen dat vaccinatie geen 100 procent bescherming biedt. Verder wil ik mijn persoonlijke afwegingen hier niet uiteenzetten omdat deze niet generaliseerbaar zijn.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medischvaccinatie
1 reactie
Catherine
Vragensteller, ik heb ook mn twijfels. Die kleine lijfjes worden volgespoten met van alles. En de werking is idd niet 100%. Er is nu ook nog voor meisjes die vacc tegen baarm.halskanker bij. Je ziet bijv bij de kinkhoest, dat die na zoveel jaar niet meer helpt en er een uitbraak komt.
Mijn moeder viel een keer van een treetje in een huiskamer, verzwikte haar enkelbanden en had klein sneetje in haar hoofd, en moest een Tetanusprik. Ze was al bijna 90 ! Was nog nooit ingeent.