Naproxenatrium

drs. A. Meijer / 6 reacties

Vraag

Ik slik al enkele jaren tijdens mijn menstruatie het medicijn naproxenatrium (500 mg). Hiervan mag ik er van mijn huisarts zes per dag innemen. Maar wat is dit voor een medicijn? Kan het zijn dat als je er teveel van slikt het medicijn na verloop van tijd niet meer goed werkt? Soms komt het voor dat ik er wel zeven of acht per dag moet slikken. Is dat schadelijk?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Naproxennatrium (beter bekend als naproxen) is een prostaglandinesynthetaseremmer. Het valt onder de categorie NSAID's (Non-Steroidal Anti-Inflammatory Drugs). Dat zegt jou wellicht nog niets maar het komt hierop neer dat het niet alleen een pijnstillend, maar ook een ontstekkingsremmend effect heeft.

Bij mijn weten is het niet zo dat het medicijn na verloop van tijd minder goed werkt. Zeven tot acht tabletten per dag van 500 mg naproxen (=550 mg naproxennatrium) is een te hoge dosering. Voor menstruatiepijn wordt een maximum van 1250 mg per dag geadviseerd. Het middel kan zeker bijwerkingen geven (lees de bijsluiter maar) en kan dus ook schadelijk zijn. Het voordeel moet opwegen tegen het nadeel. Wellicht kun je met jouw huisarts nog eens in gesprek gaan over alternatieven.

Veel succes en vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medisch
6 reacties
Catherine
Je kunt ook de bijsluiter eerst lezen !
javisje
Waarom slik je ze tijdens je menstruatie? Is het zo heftig?? Ik heb, er gelukkig, niet zo'n last van. Als dat even wel het geval is, slik ik zo nodig een ibuprofen (verslapt ook wel wat je spieren). Wat je nu slikt, ken ik ook wel. Ik heb het gekregen toen mijn verstandskiezen waren getrokken, maar ik weet niet meer hoeveel. Het is inderdaad ook schadelijk. bijv. voor je maag. Heb je daar geen last van? Heb je de bijsluiter weggegooid? Kijk es op www.consumed.nl voor de bijwerkingen.
ariane
@ javisje

Ibuprofen is ook een NSDAI S en dus net zo goed en of slecht!
En dan slik je ze dus om de zelfde reden. En in een normale dosering kunnen beide hun dienst doen. Pijn bestrijden.

@Vragenstelster

Raar dat de apotheek bij deze hoge voorgeschreven dosering niet aan de bel heeft getrokken.
Alphonsus
Maximaal 3 tabletten van 600mg gebruiken.
javisje
@ariane
Dat is ook wel zo, maar ik slik er geen 3000 mg van. Je kunt ook paracetamol slikken. Maar mijn lichaam reageert daar niet zo goed op. Een ibuprofen heb ik beter baat bij.

Nou, Alphonsus, volgens mij is dat 2x zoveel als dr. Meijer heeft voorgeschreven...!!
ariane
@javisje

Daarom schreef ik ook normale dosering!

Dokter Meijer heeft het over een dosering bij menstruatie pijn.
De dosering wil bij verschillende aandoeningen nog wel eens verschillen.

Dus goed de dosering lezen en volgen bij zelfmedicatie of voorschrift op het medicijnen doosje volgen.Maar blijf ook dan alert!