Roeping voor pastoraal werker

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag is of je een bijzondere roeping nodig hebt om het werk van een pastoraal werker te kunnen doen. Kunnen vrouwen dit werk ook doen, of is het meer werk voor ambtsdragers?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik wil proberen op je vraag in te gaan. Wel maakt het verschil wat de achtergrond is van je vraag. Ben je zelf aan het nadenken of dit type werk iets voor jou zou zijn? Ben je zelf een vrouw? Is er iemand in je omgeving die dit werk doet of een studie volgt om zich hierop voor te bereiden? Ik weet het niet. Ook is je kerkelijke achtergrond bij deze vraag van enig belang, omdat er kerkgenootschappen zijn die aan een pastoraal werker een erkende plaats hebben gegeven (PKN), terwijl andere kerkgenootschappen (bijv Geref. Gemeenten) deze functie bij mijn weten niet kennen. Omdat ik het antwoord op deze voorvragen niet weet, zou mijn antwoord wellicht iets onbenoemd laten wat voor jou wel van belang is.

Om met het laatste deel van je vraag te beginnen: normaal genomen wordt het pastorale werk in de gemeente uitgevoerd door de predikant en de ouderlingen. Zij hebben hiertoe een roeping en ambt ontvangen, en daarmee ook het vertrouwen van de gemeente. In gemeenten met een grote omvang kan het voorkomen dat er zoveel pastoraal werk is, dat de kerkenraad dat alleen niet kan behartigen en hulp nodig heeft. Soms giet men dit in deze vorm dat een ouderling een speciale opdracht krijgt. Dit kan ook op deze manier dat een ouderling wordt vrijgesteld van zijn normale dagtaak en full time voor de gemeente gaat werken (en daarvoor dus ook betaald wordt). In zo’n situatie heb je dus de combinatie van pastoraal werker en ambtsdrager. Als regel zal zo’n ambtsdrager ook gevraagd worden een passende toerusting/opleiding te volgen.

In andere gevallen kiest men ervoor om een gekwalificeerd persoon, die een opleiding voor pastoraal werk heeft afgerond, aan te stellen. Zo iemand zal altijd functioneren onder verantwoordelijkheid van de ambtsdragers, terwijl hij zelf geen ambtsdrager behoeft te zijn.

Gelet op de raakvlakken tussen het pastorale werk en het ambtelijke werk, zullen kerkgenootschappen die niet de vrouw in het ambt kennen, er niet snel toe overgaan deze taak te laten uitvoeren door een vrouw. Dit omdat het vertrouwen en acceptatie van de gemeente ook een belangrijke factor is voor iemands functioneren, en wanneer men de vrouw in het ambt afwijst, zal men niet makkelijk een vrouwelijke pastoraal werker accepteren.

Om nu met je eerste vraag te eindigen: een roeping in de zin van een roeping tot een ambt is voor een pastoraal werker niet op diezelfde manier vereist. Toch heb je voor dit werk wel een overtuiging nodig dat dit het werk is dat God voor jou heeft weggelegd. Het vraagt een geestelijke instelling, omdat je werk dienstbaar wil zijn aan de opbouw van Gods gemeente. Overigens geldt dat in zijn algemeenheid bij ieder ander beroep of functie ook, dat wij ons moeten afvragen: wat wil God met mijn leven?

Van harte Gods zegen gewenst,

Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

vrouw in ambt