JHWH niet in Nieuwe Testament

Ds. J. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me altijd af waarom de Godsnaam HEERE/JHWH, die zo'n enorm prominente rol speelt in het Oude Testament, in het Nieuwe Testament -voor zover ik kan zien- geheel ontbreekt (behalve in bijv. de naam Jezus). Waar in het NT teksten uit het OT worden geciteerd waarin deze Naam voorkomt, wordt hij weergegeven als “Kurios”. Kunt u mij een mogelijke verklaring hiervoor geven?

Antwoord

Een verklaring hiervoor kan ik ook niet geven. We belijden dat al de Schrift van God ingegeven is. Daar zullen we het mee moeten doen.

Ondertussen kun je bij nadere bestudering er toch nog wel wat van zeggen. Want de inhoud van de naam Jahwé zie je in het N.T. niet alleen in de naam Kurios, maar ook op andere plaatsen. B.v. Openbaringen 1 vs. 4 of 8 en in hfdst. 16 vs. 5.

We weten immers dat Jahwé betekent: Ik ben die Ik ben of Ik zal zijn die Ik ben. Een nadere bestudering van dit grondwoord laat zien dat daar drie tijdselementen in zitten. Het verleden, het heden en de toekomst. Dat vind je dan ook terug bij Johannes in zijn Openbaring. Ik zal zijn die Ik ben. Dat wás Ik, dat bén ik en dat zál Ik zijn tot in eeuwigheid.

Raadpleeg voor deze teksten en anderen Dächsel maar eens of bijvoorbeeld ds. E. van Meer e.a. Onderzoek vraagt studie. Veel sterkte daarbij en vooral de zegen van deze Jahwé.

Lees meer artikelen over:

Gods naam