Stemmen tot eer van God

Ds. N. den Ouden / 26 reacties

Vraag

Een vraag aan ds. Den Ouden. Nu het kabinet gevallen is, moeten we weer gaan stemmen. Ik twijfel zeer tussen twee partijen: SGP of CDA. Vanuit mijn christelijke overtuiging zeg ik SGP, maar gezien het feit dat Nederland helemaal niet meer zo christelijk is, vraag ik me af of je niet beter democratisch kunt stemmen. Dus op de meest christelijke partij in ons land. Mijn grote vraag: wat moet ik stemmen, wil het tot eer van God zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Stemmen is een persoonlijke zaak en ik wil niemand iets voorschrijven. Maar als het gaat om een bijbels en duidelijk geluid moet je toch echt bij de SGP zijn. Helaas is het CDA dermate verwaterd dat er van die C wel heel weinig terecht komt. Meer dan naar het aantal en mogelijke invloed, hebben we mijns inziens te gaan voor een boodschap die helder en krachtig is. Te meer nu de SGP zo onder vuur ligt, lijkt me een stem op die partij een getuigenis op zichzelf. Wat zou het mooi zijn als ze juist nu met drie zetels in de tweede kamer zouden komen. Niet om het dan van drie zetels te verwachten, maar wel goed dat de samenleving weet dat er een volksdeel is wat zich door gerechtelijke uitspraken niet laat afbrengen van wat God in Zijn woord zegt.

Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief
26 reacties
Catherine
CDA, noch vlees, noch vis. Jammer dat de heer v.d. Vlies niet meer herkiesbaar is. Hij is een baken van rust en standvastigheid temidden van de draaikonterij (excuseer) en leugenachtigheid van vele kamerleden ! Juist nu moet de hele reformatorische achterban SGP stemmen ! Laat zien dat we een eenheid vormen, ondanks het verschil over het vrouwenstandpunt.
1a2b3c
Ik erger me echt aan die 'heilig' verklaring van v.d.Vllies.
Ik heb NIETS tegen hem en het was een goeie maar er zijn heus meer goeie.
Het is bovendien moeilijk voor zijn opvolger.
Enne...we hebben ook nog een CU!!
Catherine
1a2b3c: hoho, ik verklaar niemand heilig. Ik ben niet R.K. Maar vriend en vijand hebben diep respect voor hem. Zijn opvolger kennen we nog niet zo goed, die moet gewoon zijn kans krijgen.
CU ? mmmm, Als er eentje tegengevallen is is het wel die Rouvoet ! Gij geheel anders ? Ik zie het niet bij hem.
bakvis
ik heb wel het idee dat een hoop mensen SGP stemmen, omdat het SGP is, zonder zich verder in de standpunten te verdiepen. Her en der hoor ik op t moment het geluid om toch vooral SGP te stemmen; omdat ze steun nodig hebben. Maar dat lijkt me niet echt dé motivatie om op een partij te stemmen.
Daarbij vind ik dat je erg weinig van de SGP hoort. Op papier hebben ze hun verhaal wel maar in de praktijk hoor je er maar weinig van. Als je kamerdebatten of verkiezingsdebatten volgt...dan vind ik dat er voor mij persoonlijk maar héél weinig redenen zijn om SGP te stemmen! En dan gaat het me echt niet alleen over het vrouwen standpunt maar ook over bv de doodstraf, vreemdelingenbeleid, etc.,etc.
dominerik
Ik dacht dat we de tijd van stemadviezen van dominees/kerkenraden inmiddels toch wel ruimschoots achter ons ligt.
Verbazingwekkend dat de vraagsteller wil kiezen tussen CDA en SGP; beantwoorder had op zijn minst de mogelijkheid van de CU moeten noemen.
Roos18
@Bakvis..

Weinig van de SGP horen? Wil je het wel zien/horen? Ik kom ze erg vaak tegen,
met name de jongeren zijn erg actief.. Van der Staaij komt geregeld scherp uit de bocht hoor, en ze laten allebij er goed zien waar de SGP voor staat!

Het lijkt me een goede zaak om met zn alleen SGP te stemmen, gelukkig is er nog een partij die De Bijbel het belangrijkste uitgangspunt vind en dicht bij de waarheid blijft.
pannenkoek
Ik hoorde pas ook al van een SGP-er die CDA wilde gaan stemmen, puur om er aan mee te helpen dat er geen paars cabinet komt. Dan kun je idd beter stemmen op de CDA dan op de SGP. Maar als we de stand punten bekijken is het juist andersom.
Roos18
Ik hoor ook wel veel mensen die dat doen, Pannekoek..
Aan de andere kant denk ik, zo komt de SGP nooit aan die 3 zetels, die
ze juist nu zo hard nodig hebben ..
Annah
Als je op internet het nieuws leest over de uitspraak van de Hoge Raad, plus alle reacties daarbij, hoor je ook van veel mensen dat ze -hoewel ze atheist zijn- SGP gaan stemmen, omdat ze vinden dat die partij steun verdient en onrecht is aangedaan door de Hoge Raad.

Als deze mensen daarvoor kiezen, waarom zouden wij dan CDA stemmen? Waar hoor je een méér Bijbels geluid dan bij de SGP?
Thirza
CDA, CU....

Durf je de CU op een lijn te stellen met de SGP? Het klinkt voor mij als of overal waar het woord "christelijk" in voorkomt, goed moet zijn.
Mijn grootvader (waar velen diep respect voor hadden!) waarschuwde ons al in onze jonge jaren vele malen voor het juichend christendom, vroom sausje er over en het is allemaal oke. Alles kan er mee door. Maar het is een glijdende schaal! Mijn grootvader was een man welke niet schroomde om te strijden tegen schijnvroomheid. Helaas zie ik nu pas, nu ik ouder mag zijn geworden, zo vaak dat hij gelijk heeft gehad. Geen mensenverheerlijking, maar God moet centraal staan.
De Heere kan grote wonderen doen, juist als we het allerminst dit verwachten.
Waarom dan stemmen op de CDA? Door dat te doen, onttrek je je stem voor de SGP. Alleen de SGP is voor mij een partij, welke echt Gods Woord als uitgangspunt heeft. Dat vind ik bij de CU vaak ver te zoeken, om van het CDA maar te zwijgen.
pannenkoek
tja. wij kunnen hier in het noorden maar één keer op de SGP stemmen. Alleen bij de landelijke verkiezingen. Bij de gemeenteraadsverk. en bij de prov. verk. wordt het dus CU.
Cloudsadmirer
Mensen, Wie ZIJN kinderen aanraakt, die raakt Zijn Oogappel aan! Wij kunnen en mogen (gelukkig) niet oordelen, wees dus voorzichtig.
Unionist
Wat jammer dat deze vraag/antwoord gebruikt wordt om elkaar als christenen de maat te nemen. Bij de kerk durven we dat gelukkig niet (hardop), maar bij politieke partijen is dat blijkbaar geen probleem.
Lees bovenstaande reacties eens en lees voor CDA: PKN, voor CU: CGK en voor SGP: Ger Gem. En verander de namen van Rouvoet en Van der Vlies eens door namen van dominees. De PKN is niet christelijk meer, de CGK is juichernd christendom en echte christenen zijn Ger Gem. Professor Peels is wereldgelijkvormig, nee dan dominee Golverdingen, daar heeft iedereen respect voor. Zou je dat zo durven schrijven? Waarom dan wel over christenen in de politiek?

We mogen in Nederland dankbaar zijn dat we een christelijke premier hebben, dat we een regering hebben met CDA en CU, dat we SGP'ers hebben die bidden en getuigen. Elk doet dat vanuit zijn eigen geweten. Is zelf verantwoordelijk voor God. Zal ook door Hem geoordeeld worden. Niet: Deed je het goed? Maar: Deed je het uit liefde voor Mij?

Zelf voel ik me het meeste thuis bij de stijl van de ChristenUnie (vandaar ook mijn nickname). Maar ik heb respect voor mensen die een andere keuze maken vanuit dezelfde Bijbel. De één doet dat in de regering, de ander als klein principieel partijtje. De één benadert het zus, de ander benadert het zo. En ieder doet dat vanuit zijn eigen geweten, voor het aangeizcht van de Heere. Hetzij dat gij SGP stemt, hetzij dat gij CDA stemt, doet het al tot eer van God.
Unionist
Wat zijn we toch weer druk met het elkaar geestelijk de maat nemen. Bij de kerk doen we dat niet (hardop). Maar waarom wel bij de politiek? Binnen verschillende partijen zijn kinderen van God actief die vanuit hun christelijke overtuiging keuzes maken. Jammer dat er over een weer negatief over elkaar gesproken wordt. Laten we elkaar liever steunen dan verketteren. En in elk geval is hoogmoed geen chrsitelijke deugd.
Unionist2
Sorry, dubbele post. Ik dacht dat de eerste niet overgekomen was.
dijna61
Je kan heel makkelijk praten wanneer je in de oppositie zit, maar als je regeringsverantwoordelijkhied krijgt dan wordt het wel anders.
Je hebt het niet alléén voor het zeggen, soms moet je dan uit twee kwaden het beste kiezen zo werkt dat nu eenmaal.
Wij worden opgeroepen om te bidden voor de overheid.
Catherine
Hebben jullie al getekend op www.zijmaakthetverschil.nu ??
Hopeful
@Thirza
Ik vind het toch wel frappant dat je bent gewaarschuwd voor het juichend christendom, terwijl er in de Hemel constant gejuichd wordt voor de troon van God! Ik denk dat we ook hier op aarde, zeker mogen juichen.
Voorbeelden te over in de Bijbel:
- Psalm 71-17: Mijn lippen zullen juichend roemen...
- Psalm 95-1: Komt, laat ons samen Isrels HEER'.....En blijde psalmen, juichend groeten.
- Psalm 97-1: God heerst als Opperheer, dat elk Hem juichend eer....
- Psalm 135-12: Sion, loof met dankbre stem......Loof al juichend uwen God!

En zo kan ik nog heeeeeeeeel lang doorgaan en niet alleen in de psalmen Het OT en het NT staat er vol van! Volgens mij kun je God tekort doen door niet of weinig te juichen voor Hem. Hij is het namelijk zo waard om te danken en te loven en te prijzen! Jezus heeft zo ongelofelijk veel geleden voor ons en dat kan je tot verootmoediging brengen, tot schaamte van je zonden die je nog steeds doet, maar zeker ook tot dankbaarheid en juichen omdat je hart vol stroomt van liefde tot Hem. Dankt God te allen tijde...!!

Dus om dan broeders en zusters die misschien niet zo denken zoals in de gergem af te vallen, lijkt me niet echt van christelijk gedrag getuigen.
Hanna
@hopeful:

in het stukje van Thirza wordt de gergem niet genoemd hoor,
dus dat vul jij zo in.
Hopeful
@Hanna
Je hebt gelijk het staat nergens, excuses. Ik ging er eigenlijk ondermeer vanuit dat dit vanuit een gergem gedachtengoed was geschreven omdat er vanuit die stroming toch wel vaak zo gedacht wordt over "lichtere" partijen, mensen, kerken, ed.. En ik word er zo ontzettend moe van dat we als christenen tegen elkaar aan boksen i.p.v. met elkaar tegen de (oversten van de) wereld.....

We hebben elkaar hard nodig als broeders en zusters, dus of het nu André Rouvoet is (die gelooft in onze God en waar heel veel mensen een diep respect voor hebben) of Bas van der Vlies (die ook gelooft in de Schepper en waar ook heel veel mensen een diep respect voor hebben) of in de toekomst Van der Staaij.....het Woord heeft bij beide partijen de norm dus laten we ze beiden niet afvallen, maar juist voor ze bidden!! Het mooiste zou namelijk zijn een coalitie van CDA, CU en SGP :-)