Satan duizend jaar gevangen

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik heb gehoord, voordat satan duizend jaar gevangen wordt, dat tweederde deel van de mensen sterven zal door oorlogen. Zou u hierover meer kunnen vertellen?

Antwoord

In het boek Openbaring kunnen we hierover iets lezen. Dat de duivel duizend jaren wordt gebonden staat in Openbaring 20. En over het sterven van een groot deel van de mensheid staat iets in hoofdstuk 9 vers 15. Daar lezen we: "En de vier engelen zijn ontbonden geworden, opdat zij het derde deel der mensen zouden doden." Dus niet tweederde, maar éénderde. Vers 18 vervolgt: "Door deze drie werd het derde deel der mensen gedood, namelijk door vuur en door rook en door sulfer [= zwavel] dat uit hun monden uitging."
De verklaringen van wat hier precies wordt bedoeld, lopen uiteen. De kanttekeningen op de Statenbijbel en ook Matthew Henry denken dat het hier gaat over de mohammedanen, die zo heel veel christenen hebben gedood. En het is zeker waar dat -vooral in de jaren dat het mohammedanisme zich over Noord-Afrika en Klein-Azië uitbreidde- er duizenden door de fanatieke en moordzuchtige volgelingen van Mohammed zijn vermoord.
Ik weet niet of de verklaring van onze geachte statenvertalers en Matthew Henry juist is. Maar wat ik wel weet, is dit: God bepaalt wie er sterven en wie niet. Niet de duivel, niet de vijanden van Gods kinderen.
Verder, laten we hiervoor niet vrezen! Jezus onderwijst ons met betrekking tot doodsvreze als volgt (Mattheüs 10 vers 28): "Vreest niet voor hen die het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel." In Lukas 12 vers 4 staat het nog een keer: "Ik zeg u, Mijn vrienden: vreest niet voor hen die het lichaam doden en daarna niets meer kunnen doen." Een christen kan gemarteld worden en gedood, maar daarna ...? Daarna kan geen vijand hem meer iets doen. Geen vrees dus voor mohammedanen enzovoorts.
Beter is een andere vrees, de ware, kinderlijke vreze des HEEREN. In het volgende vers zegt Jezus namelijk: "Maar Ik zal u tonen, Wie gij vrezen zult: vreest Hem, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Hem!"
Geachte vraagsteller en andere lezers, vreest u God? Zo nee, dan is de dood een doorgang tot de plaats, die Jezus de hel noemt. Of u nou zult sterven door het wreed oorlogsgeweld of op een zacht bed, maakt niets uit.
Vreest u daarentegen God wel? Dan hoeft u voor geen duivel meer bang te zijn! En dan zal de dood u zeer zeker niet schaden!

Ds. W. Pieters

Tags in dit artikel:

duivelOpenbaring