Cola bij overgeven/misselijkheid

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat het drinken van cola bij overgeven/misselijkheid goed werkt: het overgeven stopt dan. Maar is dit goed voor je maag- en darmstelsel? Het lichaam heeft toch niet voor niets deze reactie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Deze remedie komt mij ook bekend voor. Ze wordt nog wel eens toegepast bij zwangerschapsmisselijkheid en braken. Het is nooit wetenschappelijk aangetoond dat dit effectief is (maar onderzoek hiernaar is schaars). Dat is, in beperkte mate, wel het geval bij gember.

Bij voedselvergiftiging en/of maagdarminfecties is misselijkheid en braken (met eventuele diarree) zeker niet voor niets. Het is dus ook niet nodig om dan cola te drinken. Bovendien bevat cola veel glucose wat juist diarree bevordert en heeft de caffeine in cola een plasversterkend effect. Dit is dus erg ongunstig bij (dreigende) uitdroging ten gevolge van maagdarminfecties. Ik raad het gebruik dan ook niet aan.

Groet, A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

medisch
2 reacties
ajk
Volgens mij is cola vroeger uitgevonden door een arts in Amerika als middel tegen maagklachten , dat is tenminste het verhaal dat ik eens gehoord heb,een niet nader te noemen cola merk zou het recept gekocht hebben en heeft er koolzuur aan toegevoegd.
Mijn ervaring is ook dat cola helpt bij buikpijn, het is zelfs zo dat als je naar een 3e wereld land gaat dat men aanraad om vooral cola te drinken als je daar bent , het schijnt dat door de lage Ph van cola je beter bestand bent tegen (eventuele) bacterien die in het eten zitten.
Catherine
Tot mijn verbazing hielp het hier ook. Maar mn man heeft eens een zwaar verroest onderdeel van iets een nachtje in de cola laten weken, pieuw, helemaal schoon ! Dus, vond ik niet zo'n prettig idee. Als ik sporadisch een glas cola light drink, krijg ik een droge mond. Ra ra.