Kruis of scheiding

Ds. J. Boer / 4 reacties

Vraag

Twee jaar geleden had mijn man een relatie met zijn secretaresse. Toen ik er voor de tweede keer achter kwam dat hij er niet echt een punt achter gezet had, is hij een half jaar bij zijn ouders geweest. Hij kwam terug voor de kinderen. Nu vind ik het leven zo zwaar. Ik voel mij een goed betaalde huishoudster. Hij wil geen professionele hulp of iets dergelijks. Hij wilt niet werken aan ons huwelijk. We kerken nu ook in verschillende kerken. Moet ik nu dit kruis dragen, ziende op Christus die nog veel meer geleden heeft? Of mag ik een scheiding aanvragen? Mijn kruis blijft dan een kruis, maar het zal anders worden, omdat ik dan niet meer dagelijks geconfronteerd zal worden met hem en waarschijnlijk meer rust krijg.

Antwoord

Beste vraagstelster:

U schetst in uw vraag een moeilijk probleem. Wanneer ik uw vraag lees, komt mij het beeld voor ogen van een spoorbaan. Wanneer je ernaast staat, zie je twee evenwijdig lopende spoorstaven. Kijk je in de verte dan lijkt het of de spoorrails bij elkaar komen. Wanneer je ze echter begint te volgen, ontdek je dat er nooit een punt is waarop dit gebeurt. Het komt me voor, dat de levens van u en uw man met die rails te vergelijken zijn.

Ik meen dat het niet mogelijk is, zonder u, uw man en uw situatie te kennen, een verantwoorde raad te geven. Ik adviseer u dan ook dringend contact op te nemen met de predikant en/of de kerkenraad van uw gemeente. Men zal op de hoogte zijn van uw situatie. Het moet toch opgevallen zijn dat u niet samen naar de kerk gaat. Mogelijk kan het contact met predikant of ouderling uitgebreid worden naar uw man. U zult bovendien hoe dan ook pastorale zorg nodig hebben. Deze kan het beste gegeven worden vanuit de gemeente waaraan u verbonden bent.

Ik wijs u graag op de kracht van het gebed en de verwachting van Gods Geest. Jakobus 1:5 wijst ons, in zeer moeilijke omstandigheden van het leven, de weg: “En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.” Het is belangrijk uw (eventuele) beslissing te nemen binnen de Bijbels ethische lijnen. Deze zult u ongetwijfeld kennen. Alleen een beslissing in Gods gunst genomen, zal rust en vrede geven.

Ds. J. Boer

Lees meer artikelen over:

huwelijk
4 reacties
Cloudsadmirer
En binnen de Bijbelse ethische lijnen blijven betekent dat de vraagstelster inderdaad mag scheiden.
Gescheiden ouders is moeilijk voor kinderen maar ouders die nog onder een dak wonen en leven waar niets meer van liefde en verbondenheid te voelen of te merken is, is nog veel moeilijker voor kinderen.
Als je man niet mee wil werken aan jullie huwelijk doe je er denk ik beter aan te kiezen voor je kinderen.

Heel veel sterkte!
Catherine
Allereerst wil ik haar heel veel sterkte toewensen ! Wat verschrikkelijk. Ze zegt niet hoe oud haar kinderen zijn. Houdt ze nog van haar man ? Of heeft hij haar zo gekwetst en beledigd, dat de liefde gedood is ? Of was het misschien daarvoor eigenlijk al mis ? Dat kan ook van 1 kant gevoeld zijn. Als je het leest ben je geneigd om de man door elkaar te schudden en te vragen: waar ben jij mee bezig, maar ja, een verhaal heeft 2 kanten. Net wat Rinske zegt: kinderen voelen heel goed als er (koude) oorlog is tussen hun ouders. Kinderen zijn geen lijmprodukt !
EVA
Wat een storm, vergeving is altijd het punt wat God wil, maar daar voor moet je wel samen vechten, en dat is wat hier niet gebeurt, (lees ik niet in haar vraag)
Onderneem stappen...net als wat de andere zeggen kinderen zijn geen lijmproducten, ze lijden onder een scheiding maar in een huis waar geen liefde is, lijden ze ook, en krijgen ze geen goed voorbeeld, wanneer je man niet wil vechten voor het huwelijk, breng het bij God, maar denk aan je kids!!
Kan er niet gepraat worden, met voorgangers/of leiding van de kerken waar jullie beide naar toegaan? ook dat is voor de kids een slecht voorbeeld, als ze oduere worden kan dat een hoop strijd opleveren, laat je man kiezen, of vechten...of de kinderen!! En bid dat het het eerste wordt want zo heeft GOd het bedoelt!!
Zoek hulp!

Veel sterkte en wijsheid..
joanny
De scheiding heeft zich in jullie huwelijk al voltrokken, ook bij God, want het huwelijk is een afspiegeling van Hem zelf en Zijn bruidskerk. God heeft het huwelijk Zelf ingesteld met de bedoeling elkaar lief te hebben , trouw te blijven, elkaar bij te staan en samen Hem te dienen. Nog niet voor de burgelijke stand en dat is een keuze die jezelf moet maken, wel of niet.
En dan kunnen mensen wel een advies geven en een oordeel hebben, maar niemand voelt de spanning en je verdriet die je zelf beleefd.
Heel veel sterkte hierin.

Lieve groet van een lotgenote.