Open dienst tafel van brood en wijn

Ds. A. Huijgen / 5 reacties

Vraag

Aan een PKN-dominee. In veel vrijzinnige/midden-orthodoxe en tegenwoordig ook confessionele kerken vieren ze “open dienst tafel van brood en wijn”, in bevindelijke kerken ook wel het Heilig Avondmaal genoemd. Met “open” wil ik zeggen dat iedereen toegang heeft, belijdende leden, doopleden en niet-leden. Mijn vriendin komt uit zo'n gemeente. Bij ons in de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt hebben ze veel strengere regels. Daar mogen zelfs geen belijdende leden van andere kerkgenootschappen aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Wat is bijbels, of mag het allebei?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om met een ontboezeming te beginnen: een PKN-dominee ben ik niet, maar de Refowebredactie heeft mij evenwel gevraagd om deze vraag van een antwoord te voorzien.

In de praktijk wordt er heel verschillend omgegaan met de toelating tot het Heilig Avondmaal. Er zitten veel kanten aan deze zaak, die ik hier niet allemaal kan behandelen, maar ik wijs op de volgende twee punten.

1. In 1 Kor. 11:29 wordt het belang onderstreept van het kunnen 'onderscheiden.' Men moet dus weten, ook geestelijk verstaan, wat het Heilig Avondmaal is. Dat sluit kleine kinderen uit.

2. De klassieke gereformeerde formulieren en ook de gereformeerde belijdenis benadrukt dat het Avondmaal is ingesteld voor de gelovigen. Dat betekent dat er geloof moet zijn, wil men aan het Avondmaal deel kunnen nemen. De objectieve maatstaf daarvoor is: de openbare geloofsbelijdenis. Ik hecht er aan daar aan toe te voegen dat het ook nodig is om onszelf te onderzoeken, juist in een week van voorbereiding op het Heilig Avondmaal of we het ware geloof deelachtig zijn (2 Kor. 13:5).

3. Wanneer men de tucht wil handhaven rond het Heilig Avondmaal, zal de kerkenraad niet direct mensen van elders tot de tafel toelaten. In sommige gevallen kan er dan een gastrecht verleend worden, dat tevoren is aangevraagd. Maar de plaatselijke regelingen verschillen sterk.

Hopelijk is dit een begin van een antwoord.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
5 reacties
dominerik
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Hanna
Het geloof is persoonlijk, dus kinderen kunnen niet op grond van het geloof van hun ouders aangaan...

Bij het sterven wordt ieder persoonlijk gevraagd of ze Hem liefhebben en kennen, en niet aan de ouders, of aan de ouders aan het kind...

De doop is een teken, zegel en belofte, maar de doop maakt niet zalig.
Hanna
correctie: Bij het sterven wordt ieder persoonlijk gevraagd of ze Hem liefhebben en kennen, en niet aan het kind over de ouders, of aan de ouders over het kind.
dominerik
Als om mij onduidelijke redenen mijn reactie wordt verwijderd, slaan de daarop volgende reacties nergens meer op; verwijder die dan ook.
dijna61
Bij ons in de GKV is het, sinds een jaar ongeveer, zo dat gasten uit andere kerken deel kunnen nemen aan het avondmaal. Zij moeten dit een week van te voren wel kenbaar maken bij de kerkenraad en dan volgt er een gesprek.