Kort leven

Ds. W. C. Meeuse / 3 reacties

Vraag

Ik vraag me af hoe komt het dat sommige mensen maar zo'n kort leven hier op aarde hebben. Bij ons in de stad zijn twee jonge vrouwen van net in de 40 overleden aan een hartstilstand. De eerste was op oudere leeftijd getrouwd en was gelukkig, maar dat is nu weg omdat ze overleden is. De tweede was moeder van vier kinderen, zij vonden hun moeder dood op bed. Verschrikkelijk. Ik denk dan: zo'n vrouw is zo nodig voor die kinderen. Waarom toch?!

Antwoord

Dat zijn erg moeilijke vragen. Wij begrijpen het lijden van veel mensen niet. Waarom komen zoveel mensen om bij een aardbeving op Haïti? Waarom komt een jongen van 18 jaar om in het verkeer? Waarom wordt een meisje van12 jaar vermoord? Waarom is er oorlog en honger en komen daardoor tienduizenden mensen om? Ook nu nog. Waarom….???

We moeten, om een antwoord te vinden, eerst terug naar het begin van de Bijbel. Door de zonde is de dood in de werreld gekomen. En daarmee ook alle ziekte, honger, oorlog en noem maar op. Maar dan blijft de vraag waarom de een wel getroffen wordt en de ander niet. Kan Asaf (psalm 73) ons soms een antwoord geven? Hij ziet het verschil tussen de goddelozen en  hen die God dienen. Maar ook dat is niet altijd duidelijk. Hoewel: let op het slot van deze Psalm!

Zelf verloor ik twee keer een zus van begin veertig jaar. Beiden hadden vijf kinderen. Dan zijn wij  geneigd om te zeggen: dat kan toch niet, dat doet de Heere verkeerd. En de vraag klinkt vanuit ons mensen: waarom toch?

Wij mogen echter  de  Heere niet ter veranwoording roepen. God regeert, en wij begrijpen het niet. Dat moeten we dan ook maar niet proberen. Job heeft geleerd zijn hand op de mond te leggen en niet tegen te spreken, ook al  begreep hij zijn lijden niet. Maar temidden van zijn lijden wist hij één ding zeker: mijn Verlosser leeft. En dan weet de Heere vaak dingen, die wij  als kwaad en verkeerd aanduiden, te doen meewerken ten goede, zodat achteraf wel gezongen kan worden: ’t Is goed voor mij verdrukt te zijn geweest (Ps. 119:36).

We moeten bij dit soort vragen ook aan onszelf denken. Wat hebben wij verdiend? Als we dat beseffen zijn de kleinste zegeningen groot. En leren we te leven van het wonder dat de Heere niet met ons deed naardat we verdiend hebben. Maar is Hij barmhartig en genadig. Dan zijn  veel verschrikkelijke dingen veraf en dichtbij voor ons persoonlijk ook waarschuwingen.

Dus door al die onbegrepen dingen, moeten we niet in de ‘waaroms’ blijven steken, maar die moeten ons dichter bij de Heere brengen.

Ds. W. C. Meeuse

3 reacties
Rianne1357
Tja ik begrijp heel goed de vraag van dit meisje/vrouw? ikzelf ben mijn ouders in 3 mnd tijd verloren toen ik 19 jaar was. en mn geliefde man toen ik 44 jaar was. mag nu na bijna 8 jaar weer gelukkig getrouwd zijn. maar dit alles stempelt je leven. toch, ik heb veel verdriet gehad. niet als iemand die geen hoop heeft gelukkig!! maar geen opstand daar ben ik voor bewaard gebleven gelukkig. wel waaroms best wel. maar uiteinlijk hebben al deze dingen moeten mee werken ten goede. zitten we erop te wachten? NEE!!! maar ze hebben mij wel gemaakt tot wie ik nu ben. een vrouw die niet zonder de Heere God kan en wil.Hij is mijn rots mijn heil in nood. Hij troost het hart dat shreiend tot Hem vlucht. dat staat vast. Hij geeft ook de kracht om te dragen. dan geen vragen meer? ja zat. die zullen er blijven. maar eens zal God alle tranen vd ogen afwissen. maar ik begrijp je vragen heel goed. HGr!
Cloudsadmirer
Rianne, wat een mooie reactie! waardevol.
Antoinette
De vraag is of het Gods wil allemaal is?
Als je het mij vraagt: Nee!
Hij had het allemaal anders bedoeld!
En als klap op de vuurpeil stuurt God Zijn Zoon naar de wereld, om zonde, ziekte, pijn, verdriet alles maar dan ook alles op zich te laten nemen om ons te verlossen van dat alles.
Ik geloof dat Jezus "het" grote verschil uit kan maken voor elk mens!
Het kruis heeft ons weer hoop gegeven!

Jezus genas allen die door de duivel overweldigd waren, hij genas elke ziekte en elke kwaal... dat is een hoopvolle boodschap.

Waarom geloven wij nog dat "God" degene is in het nieuwe verbond die mensen wegneemt op een onnatuurlijke pijlijke wijze??
Ik geloof dat het niet bij God vandaan komt!

satan krijgt macht op een rechtmatige manier waar wij het hem geven.
Laat je heil niet roven mensen!
Laat de zegen niet aan je neus voorbij gaan, want de kaalvreter komt om te roven te stelen en te slachten!

In Christus zijn we veilig en geborgen!!!!

Hoe dan ook we leven in een gevallen wereld, niet alles is te verklaren.
Maar wij kunnen wel geloven en onze hoop op Jezus vestigen!!!
Jezus hoop van de volken, Jezus trooster in elk verdriet!
U bent de bron van hoop die God ons geeft!

U overwon in elke nood, U brak de banden van de dood!!!
Jezus de hoop in ons bestaan, U bent de rots waarop wij staan!
U bent het licht waardoor de wereld God kan zien.

U won van de dood, u droeg onze pijn nu kunnen wij dichtbij U zijn.
Jezus de hoop voor eenieder die gelooft!

Heere ik geloof!!