Staan tijdens votum

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de gemeente is het de gewoonte dat mannen staan tijdens het bidden. Maar nu viel mij op dat dit niet gebeurt tijdens het uitspreken van het votum en de groet. Dit is toch eigenlijk ook een gebed? Zouden de mannen (of alle mensen, net als bij de zegen aan het einde van de dienst) dan ook niet behoren te staan? Is er misschien een specifieke reden waarom men dan blijft zitten?

Antwoord

Bedankt voor de vraag. Ten aanzien van de liturgie zijn er in elke kerk afspraken gemaakt. In de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt er niet gestaan bij het votum en de groet. Aan het eind van de dienst gaan we wel allemaal staan. Al deze afspraken zijn in de loop van de tijd gemaakt ; er zitten geen principiële zaken aan vast Als u kerkt in het buitenland tijdens vakantie of werk dan maakt u weer een andere liturgie mee en ook als u in ons land in verschillende kerken zou komen dan merkt u ook grote verschillen.

De soberheid is in onze kerken gekozen om de aandacht niet van de verkondiging af te leiden.

Gods zegen onder de verkondiging!

Drs. I. A. Kole