Goede joods-christelijke artiesten

G. Slurink / Geen reacties

Vraag

Wat zijn goede joods-christelijke artiesten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is mij niet helemaal duidelijk waar je precies op doelt met je vraag. Wat voor soort artiesten bedoel je en wat bedoel je met goed? Goed in welke betekenis? Ben je op zoek naar verantwoorde muziek? Of zoek je artiesten in de brede zin van het woord, zoals muzikanten, toneelspelers, kleinkunstenaars, grappenmakers, goochelaars en ga zo maar door? Ben je op zoek naar een lijstje van namen van mensen of groepen die aan bepaalde voorwaarden voldoen of ben je op zoek naar kenmerken die een artiest 'goed' maken in een joods-christelijke zin? En wat versta je precies onder joods-christelijk?

Hoe dan ook, als je op zoek bent naar een lijstje met namen, die kan ik je niet geven, ook niet als je vraag meer specifiek zou zijn. Maar in het algemeen gesproken zou ik als een wezenlijk punt voor een christelijke artiest willen noemen, iets dat overigens voor alle christenen en in het bijzonder al degenen die een publieke functie (willen) vervullen geldt, om meer God te willen behagen dan zichzelf of het publiek. De verleiding dit te vergeten is groot, want een artiest treedt op voor mensen en wil natuurlijk vooral graag óf zichzelf centraal stellen óf de toeschouwers plezieren en goed mogelijk allebei tegelijkertijd. En dan is het gevaar groot dat de aandacht meer uitgaat naar wat mensen graag willen horen dan naar wat God zegt dat mensen nodig hebben om te horen, met alle gevolgen van dien. Anders gezegd, een christelijk artiest zou de mensen op een bijbelse zuivere en evenwichtige en mogelijk confronterende manier stil moeten zetten bij de dingen van God, daarbij gebruik makend van zijn of haar vaardigheden, maar zodanig dat hij of zij zelf uit het middelpunt verdwijnt. Zo'n artiest zal ook niet lichtzinnig omgaan met dingen die belangrijk en waardevol zijn in de ogen van God.

Ik weet niet of dit enigszins een antwoord is op je vraag. Als je iets anders bedoelde, laat het dan nog even weten.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

gospelmuziek