Trilbewegingen met het hoofd

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje van 15 jaar. De laatste tijd maak ik af en toe trilbewegingen (het lijken ook wel knikbewegingen) met mijn hoofd, terwijl ik dit zelf niet wil. Ik heb het gevoel dat ik dit niet onder controle heb. Een paar jaar geleden heb ik dit ook al eens gehad, maar toen ging het vanzelf over. Ik heb het gevoel dat het nu anders is. Meestal heb ik er een paar weken last van, daarna verdwijnt het weer. Over de aanleiding kan ik niet zoveel zeggen, ik heb het idee dat het spontaan begint. Ik dacht eerst dat stress de oorzaak was, maar het overkomt me ook als ik ontspannen ben. Gedurende de dag heb ik dan last van trillingen, soms een paar minuten, maar soms ook een langere periode. Het gebeurt ook wel eens met andere ledematen, dan trilt mijn hand ineens, maar het is vrijwel nooit tegelijkertijd. Wel merk ik dat het erger wordt, als ik zie dat het andere mensen opvalt en ze er (soms negatieve) opmerkingen over maken. Ik doe dan mijn best om juist die bewegingen tegen te gaan, maar dat lukt niet. Daardoor word ik echt gespannen. Ik weet dus niet goed wat dit is, of het een medische oorzaak heeft of een psychologische reden. Weet u het en hebt u tips wat ik tegen deze bewegingen kan doen? Het maakt me namelijk best nerveus. Bedankt!

Antwoord

Beste vragenstelster,

Onwillekeurig trillen, ook wel tremor genoemd, kan verschillende oorzaken hebben. Het kan iets zijn wat gewoon bij jou hoort en verder geen betekenis heeft (fysiologische tremor). Aangezien het trillen bij jou niet altijd aanwezig is en niet perse bij een handeling optreedt, lijkt mij dat deze oorzaak het meest waarschijnlijk is. Deze trillingen kunnen verergeren door stress of vermoeidheid. Andere soorten van tremor lijken mij bij jou, op jouw leeftijd, minder waarschijnlijk. Het voorkomen van stress en vermoeidheid vermindert de klachten (maar dat is makkelijker geschreven dan uitgevoerd). Als het erg hinderlijk is kun je medicijnen (bijvoorbeeld betablokkers) gebruiken. Als je meer zekerheid wil raad ik je aan even naar de huisarts te gaan.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
drj
Als het zo duidelijk optreedt dat het anderen opvalt, zou ik er inderdaad eens mee naar de huisarts gaan. Misschien kun je jezelf eens filmen als je het hebt (evt. met mobieltje) dan kan de huisarts het zelf zien.