Kloof in verkering ontstaan

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb bijna twee jaar verkering. Al deze tijd hebben we gemeenschap met elkaar gehad. We hebben allebei gebeden of God ons er voor wilde bewaren, maar toch konden we hierin niet staande blijven. Nu is het zo, dat ik de laatste maanden veranderd ben. Ik ben serieuzer geworden en hou me meer met het geloof bezig. Mijn vriend echter, is gokverslaafd en zit regelmatig in de kroeg.

Er is een kloof tussen ons ontstaan. We proberen deze op allerlei manieren te overbruggen, ook door gemeenschap, maar het lukt niet. Ik laat het al een aantal maanden toe dat we gemeenschap hebben, terwijl ik het zelf helemaal niet meer wil. Vaak moet ik moeite doen om mijn tranen te bedwingen als we gemeenschap hebben. Het voelt alsof ik me moedwillig laat verkrachten. Eigenlijk wil ik een punt achter onze relatie zetten. Maar nu ben ik voor God met hem getrouwd. Ik wil ook niet mijn leven lang vrijgezel blijven. Wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan me hel goed voorstellen dat het allemaal wel erg moeilijk voor je is geworden. Omdat jij de laatste tijd een hele ontwikkeling hebt doorgemaakt, ben je helemaal van je vriend afgegroeid. Allereerst zou ik je willen zeggen dat angst om alleen te blijven niet de reden mag zijn om door te gaan met je huidige relatie, want eenzaamheid in een ongelukkig huwelijk is vele malen erger dan de eenzaamheid van iemand die niet is getrouwd.

Het is toch het beste om het allemaal heel eerlijk en open te bespreken met je vriend. Hij zal toch al wel gemerkt hebben dat je wat veranderd ben, neem ik aan. Probeer hem er op voor te bereiden dat je een heel serieus gesprek met hem wilt hebben. Vertel het hem dan allemaal eerlijk. Als hij dat gesprek niet wil of ongeïnteresseerd zit te luisteren, dan zeg dat toch meer dan genoeg, dan moet je het uitmaken. Als hij wel serieus met je om wil gaan en ook wil leven naar Bijbelse waarden en normen, dan is er een mogelijkheid om samen verder te gaan.

Als je als jongen en meisje gemeenschap hebt gehad, mag je het inderdaad zo maar niet meer uitmaken. Maar om dan alsnog te gaan trouwen terwijl het al niet goed meer zit in de relatie, dat moet je ook niet doen. Je hebt wel al als man en vrouw geleefd met elkaar, maar je bent pas echt getrouwd als je voor Gods Aangezicht elkaar de trouwbelofte geeft.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten