Waarom-vragen

Ds. H. Polinder / 5 reacties

Vraag

Ik hoorde laatst dat iemand zei: Je moet in moeilijke tijden niet aan God vragen: waarom?, maar vragen: waartoe? Is dat zo? Mag je geen waarom-vragen stellen aan God? In de psalmen wordt toch ook vaak gevraagd, geschreeuwd: “Waarom, o God?”

Antwoord

Het is helemaal waar dat we ook in de Bijbel de waarom-vraag tegen komen. Je kunt dus ook niet zonder meer zeggen dat je nooit in de worsteling en de aanvechting deze vraag mag stellen. Er zijn voorbeelden van gelovigen in de Bijbel die worstelden met Gods leiding in hun leven, met hun aanvechting dat de Heere hen vergeten en verlaten had?

Gelukkig geeft de Bijbel ons de ruimte om die vraag te stellen. Maar het is ook de bedoeling van de Heere dat we in die vraag niet blijven steken, maar rust vinden in Hem. Ons "waarom"  is opgenomen in het "waarom" van de Heere Jezus aan het kruis van Golgotha! De Heilige Geest wil ons in onze waaroms doen zien op het kruis van de Heere Jezus Christus, waar een zondaar met zijn aanvechtingen rust vindt voor zijn ziel en mag zien dat de Heere ook doorgaat met Zijn werk onder alle omstandigheden en ook alle tegenslagen en noden ten goede wil keren tot heil van mijn ziel.

Ds. H. Polinder

5 reacties
Dorah
Beste vragensteller/vragenstelster,

Ik vind dat ds. H. Polinder een mooi en waardevol antwoord heeft gegeven op je vraag.
Persoonlijk krijg ik altijd een beetje 'kriebels' als mensen zeggen dat je niet moet vragen 'waarom' maar 'waartoe'. Erg pastoraal vind ik dat niet. Mijn ervaring is dat het vaak gaat om mensen die zelf nog niet zoveel tegenslag in hun leven hebben gehad.
De 'waarom-vraag' kan ik me goed voorstellen. Aan de andere kant wil ik je uitdagen om een andere vraag te stellen: 'waarom niet?' Mij heeft dit enorm geholpen.
Voor de helderheid: 'Waarom-vragen' vind ik niet fout, ze zijn inderdaad in de Bijbel genoeg te vinden. Maar zoals de ds. al aangaf; laten we er niet in blijven hangen.
hk1
Laten wij onze 'waarom' vragen maar stellen met gevouwen handen, en niet met gebalde vuisten. Want ik denk dat iedereen in zijn hart wel 'waarom' vragen heeft.
Alphonsus
De vraag naar het waarom der dingen in ons leven is zeker legitiem wanneer deze in gebed worden voorgelegd. God die de eeuwigheden overziet en wij die nog niet eens weten wat het komende uur zal brengen, mogen ervan uitgaan dat alles in Gods hand is. Denk b.v. aan de mus die van het dak valt en waarvan God weet heeft.
Soms zijn er stuitende ontwikkelingen of omstandigheden die ons in de ziel diep raken en de waarom vragen naar voren brengen. Het aan God vragen zijn wil, zijn besluit te openbaren in het binnenste van je ziel zal zeker tot een "antwoord" leiden.
Dit antwoord is er in bepaalde situaties vrijwel direct, soms duurt het langer tot wel jaren verder, maar ook zullen er waarom vragen zijn die pas beantwoord worden in het leven dat na de onze dood volgt.
Daar God liefde is en vol van goedheid is Hij het waard om Hem hierin te erkennen, ook als een waarom in eerste instantie lijkt uit te blijven,
Vernederd u dan onder de machtige hand Gods opdat Hij u verhoge te zijner tijd.
Deze tekst uit de Bijbel kan rust brengen in de waarom vraag.
Antoinette
Ik moet denken aan Romeinen 8:28 Wij weten dat God alles tot een goed einde brengt voor wie hem liefhebben, voor hen die hij besloten heeft te roepen.

En ik geloof dat we allemaal geroepen worden, God wil niet dat iemand verloren gaat!
2 Petrus 3:9
9 De Heer stelt wat hij heeft beloofd, niet uit, zoals sommigen denken. Hij heeft alleen maar geduld met u. Hij wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat, maar dat allen tot inkeer komen.
appeltaart
Ik raad aan het boekjevan ds.A. Schreuder te lezen
De titel is '' Waarom Heere'