Seks samen met lust

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben een aantal jaren getrouwd en het tweede kindje is op komst. Ik zie seksualiteit echt als een gave van God tussen een man en vrouw binnen het huwelijk. Ook denk ik dat het bedoeld is om kinderen te krijgen, als het de Heere belieft, maar ook wel als iets moois tussen mijn man en ik. Alleen tob ik altijd met een schuldgevoel na gemeenschap gehad te hebben. Is het goed gedacht als ik denk dat seks hebben niet samen mag gaan met lust? Maar als je dat wel hebt zit er toch altijd lust bij? Iedereen vind het toch fijn om zo lichamelijk contact te hebben? Op zo'n manier durf ik er bijna niet van te genieten omdat ik denk dat dat zonde is...

Ook vraag ik me af hoe ver je mag gaan. Onze dominee zei dat oraal bevredigen zonde is. Ook geloof ik dat van zelfbevrediging omdat het op een egoïstische manier is, terwijl de Heere seksualiteit gegeven heeft tussen man en vrouw. Hoe zit het dan met bijvoorbeeld op verschillende manieren met elkaar vrijen? Dus niet alleen maar "vrouw onder, man boven". Gaat het dan niet allemaal op lust lijken? Is het niet zo dat bijv. iemand uit de Hervormde Kerk er weer een andere kijk op heeft dan in de Ger. Gem?

Antwoord

De Heere God heeft de seksualiteit juist gegeven om als man en vrouw heel dicht elkaars nabijheid te ervaren. Dat heeft alles te maken met genieten. De Heere God heeft ons het gevoel van genieten gegeven net zoals je dat hebt bij bijv. het eten. Je moet in de eerste plaats eten om in leven te blijven, maar God heeft juist het voedsel een smaak, geur en kleur gegeven zodat wij daar dan ook echt van kunnen genieten. Datzelfde geldt voor de natuur als je in Gods schepping bent en je geniet van bijvoorbeeld zee, strand en zon. Zo mogen juist ook man en vrouw van elkaar genieten omdat ze zich dan juist heel sterk betrokken voelen naar elkaar toe. Genieten is een gave van God.

Wat betreft andere houdingen en dergelijke: dat is zeker geoorloofd mits man en vrouw er allebei achter kunnen staan. Als de een de ander tot iets dwingt, dan is het niet goed.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk