Kerkverband wisselen

drs. I. A. Kole / 5 reacties

Vraag

Wij zitten er al een tijdje over te denken om van kerkverband te wisselen. Momenteel zijn wij beiden belijdend lid in de Gereformeerde Gemeenten. Onze vraag is hoe het in zijn werk gaat als je wilt veranderen van kerkverband. Komt er dan iemand langs voor een gesprek of worden er vragen gesteld?

Antwoord

De kerk is door God gegeven (bij een vereniging word je lid en als het niet bevalt of door iets anders, dan bedank je!) en daarvan je losmaken zal pas na veel overwegingen plaatsvinden. Tijdens het huisbezoek is het meedere keren aan de orde geweest; de bezwaren/vragen zijn besproken, maar toch wordt er besloten om van kerkverband te veranderen.

Schrijf een brief aan de kerkenraad waarin je kort aangeeft waarom je het bewijs van lidmaatschap aanvraagt.  Als het een verrassing is voor de kerkenraad, dan zal er eerst een bezoek gebracht worden om nog eens de zaak te bespreken, zodat er mogelijk nog een oplossing wordt gevonden. Schrijf een aantal zaken op die reden zijn voor het verzoek.

Als het een afsluiten is van een aantal bezoeken dan zal een kerkenraadslid de papieren brengen en nog een gebed doen. Het is fijn als je goed afscheid kunt nemen.

Laat het een gebedszaak zijn en blijven,

Bij de afweging van de wijziging van kerkverband is het goed om je goed te oriënteren; bezoek enkele kerkdiensten en bespeek dan samen wat je zult doen, zeker ook als  er kinderen bij betrokken zijn.!

Gode bevolen.

Drs. I. A.Kole

Tags in dit artikel:

attestatie
5 reacties
Alphonsus
Toen ik aangaf van kerkverband te willen wisselen vanwege een niet Bijbels besluit van de kerkenraad, stonden de dominee en enkele kerkenraadsleden snel bij mij op de stoep.

Over en weer de argumenten uitgewisseld en toen gezamenlijk besloten, na gebed, de wisseling van kerkverband te accepteren.
E.e.a. verliep goed, zonder enig verwijt of rancune naderhand, met als resultaat dat ik de diensten in het verlaten kerkverband nog zo af en toe bijwoon.
Zeer goede contacten aan over gehouden met serieuze Christenen met wie tweewekelijks een Bijbelstudieavond wordt gehouden.
Om de zes weken komen de Bijbelstudiegroepen van de beide kerkverbanden bij elkaar om gezamenlijk Gods woord te onderzoeken. Zo kan het dus ook.
jpkuyper
Ik ben wel benieuwd hoe de heer Kole zijn stelling 'De kerk is door God gegeven' bijbels kan onderbouwen. Ik lees in de bijbel niets over 'lid worden van een kerkverband'. De term 'kerk' in de bijbel wordt alleen gebruikt als het gaat om het lichaam van Christus en niet als instituut.
EVA
Laat het idd een zaak van gebed zijn dan zal God je de weg wijzen,en zal God ook deuren gaan openen, en nodig idd de ds uit om in gesprek te gaan waarom jullie weg willen gaan, laat dit niet gepaard gaan met boosheid, of ruzie, maar praat er hier in openheid over met de ds en ook met God.

Gods zegen op jullie weg.
Samanthi
@jpkuyper
in de bijbel lees je wel van de gemeente van...
ik denk dat dit het zlfde is, lid worden komt iets later in de geschiedenis voor, dan deed je belijdenis en mvroeg je daarmee toegang tot het Heilig Avondmaal, ook dit si in onze tijd allemaal georganiseert en een systeem geworden, maar laten we desondanks zuinig zijn op het geen wij hebben, de Heere laat Zijn woord nog verkondigen in onze opgebouwde "systeempjes"
gr Samanthi
jpkuyper
@Samanthi
Denk niet dat dit de juiste plek ik voor discussie... Wil wel nog zeggen dat ik het met je eens ben dat de kerk als 'systeempje' wel gezegend wordt. dat is mijn punt ook niet. Wil alleen duidelijk maken dat er voor de kerk (gemeente) van Jezus Christus geen kerkmuren zijn en dat we ook niet zo bekrompen om moeten gaan met een stom papiertje... Laten we ons baseren op wat er in de bijbel staat en daar lees ik niets over de genoemde stelling van Kole, die deze stelling iets te vanzelfsprekend deponeert...