Verlangen om predikant te worden

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Al geruime tijd heb ik het verlangen om predikant te worden. Dit jaar moet ik kiezen wat ik wil gaan studeren. Ik verlang er dus wel naar om predikant te worden, maar hoe weet ik of dit mijn roeping is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Graag zou ik je aanreiken wat de apostel Paulus zegt tegen Timoteus: “Dit is een getrouw woord: zo iemand tot eens opzienersambt lust heeft, die begeert een treffelijk werk”(1Tim.3:1). De opzieners zijn in de Bijbel dezelfde mensen als de ouderlingen. Alleen heb je dan twee soorten ouderlingen. Volgens 1 Tim. 5:17 heb je ouderlingen die regeren en ook ouderlingen die tevens arbeiden in het Woord en de leer. Deze laatste soort ouderlingen zijn bij ons de predikanten. Een predikant is dus in wezen een lerend ouderling. En Paulus is er heel positief over als iemand begeerte heeft tot zo’n ambt. Hij zegt erbij: dit is een getrouw woord. Met andere woorden: daar kun je op aan.

Kijk daarom niet teveel naar de bijzondere roepingen waarmee de profeten geroepen werden in de tijd van het Oude Testament. Op dat niveau staat een predikant niet. Denk meer aan de manier waarop ouderlingen aangesteld van plaats tot plaats.

De gemeenten herkende in een persoon bepaalde gaven en stelde hem zo aan. Probeer daarom je gaven te ontwikkelen. Wees daar biddend mee bezig. En leg het in de handen van de Heere God. Opdat Hij te zijner tijd je verlangen om predikant te worden, bekronen zal met een roeping vanuit een gemeente.

Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

roepingTheologie studeren