Collega functioneerde niet

Ds. M.W. Muilwijk / 3 reacties

Vraag

Ruim een jaar geleden begon ik met het inwerken van mijn nieuwe collega. Het was een leuke collega, ik kon heel goed met haar overweg. Maar hoe langer ze bij ons werkte, hoe duidelijker ik zag dat ze niet functioneerde zoals het moest. Ze maakte erg veel fouten en werkte slordig. Ik vond het heel moeilijk om dit eerlijk te zeggen. Toch heb ik het voorzichtig gedaan tijdens werkoverleggen. Toen ik afgelopen zomer terugkwam van vakantie (zij had mijn werk overgenomen), was het werkelijk een bende. Zelf vond ze dat alles prima was verlopen. Gaandeweg kwam ik er achter wat er allemaal mis was gegaan. Uiteraard deed ze erg haar best. Daarom is het juist zo moeilijk. Op een gegeven moment vroeg ik me af of ik niet al te gefocust was op haar werk, maar ik kon er niet onder uit. Toen ben ik bij gaan houden wat er allemaal mis ging. Daarna is het balletje gaan rollen. Mijn directeur heeft haar ontslagen (haar is geadviseerd om iets anders te zoeken). Ze ging de volgende dag al weg. Ik heb haar op het laatst nog persoonlijk gesproken, ze was erg verbolgen hoe het allemaal was gegaan. En natuurlijk was ik de schuldige, want ik had het aangekaart. Ik vind het zo moeilijk, maar het was van mijn kant terecht, denk ik. Nu heb ik geen enkel contact meer met haar. Mijn vraag is: moet ik nog contact met haar zoeken? Wat is wijsheid? Zo ja, hoe?

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Als ik je verhaal lees, denk ik met jou dat je goed hebt gehandeld. Beroepsmatig zijn er criteria en niemand wordt er beter van als je iemand laat voortmodderen, ook al doet iemand nog zijn of haar best. Ik begrijp ook wel dat je het moeilijk vindt dat ze jou de schuld geeft: maar je hebt juist gehandeld. Ik heb het ook wel eens gehad met een collega die enorm zijn best deed, maar echt niet de kwaliteiten had om voor de klas te blijven staan. Ik vond het ook heel moeilijk om die conclusie te trekken. Maar zo hard is soms beroepsmatig wel eens een beslissing.

Je vraagt je af of het goed is om contact met haar te zoeken. Maar waarom zou je dat willen? Wil je dat om haar uit te leggen waarom je dingen hebt gedaan zoals je het hebt gedaan? Zie je in haar een goede vriendin? Als je er grote behoefte aan voelt om haar uit te leggen waarom je hebt gehandeld zoals je hebt gehandeld, kun je contact met haar zoeken. Vraag je af waarom en of je de behoefte voelt contact te zoeken. Dat kun je natuurlijk op elke manier doen, afhankelijk ervan of je telefoonnummer, e-mailadres e.d. hebt. Als zij dan het contact afhoudt, ligt het niet aan jou. Dan hoef je jezelf absoluut niet schuldig te voelen.

Sterkte ermee.

Hartelijke groet,
M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

relaties
3 reacties
wpluimers
Als iemand niet functioneert dan kun je niet blijven doormodderen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Helaas zijn er vaak alleen verliezers als iemand op een dergelijke manier een bedrijf verlaat.

Voor een volgende keer zou je kunnen overwegen transparanter te zijn naar een persoon over wie het gaat. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dan kan een ander dat hooguit niet leuk vinden, maar het is wel integer en eerlijk.
hjrl
De baas van vragenstelster had het zélf door moeten/kunnen hebben. Dan had vragenstelster niet in deze situatie het bordje 'verantwoordelijke' opgespeld gekregen.
Alphonsus
Ik zou geen contact met haar zoeken. Het risico dat het op niets uitloopt is op dit moment nog veel te groot. De schade neemt dan voor beiden alleen maar toe.

Wanneer je je ervan vergewist hebt dat je er alles aan gedaan hebt om je college juist in te leren en je haar naderhand nog geholpen hebt, daar waar nodig en de situatie blijft zoals die is, dan heb je juist gehandeld.

Maak jezelf dan geen verwijten. Gan nog wel even na wat je eruit geleerd hebt voor een volgende (niet te hopen) vergelijkbare situatie.