Gelukkig getrouwd, en toch

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Jaren geleden had ik verkering met een meisje. We hadden serieuze verlovingsplannen, maar toch maakte ze het helemaal onverwachts, op een nare manier uit. Inmiddels zijn we allebei met iemand anders getrouwd. Helaas onderhoudt ze nog intensief contact met mijn familie, want ze is goed bevriend met mijn moeder en zussen. Dit is uiteraard heel vervelend voor mijn vrouw, die zich totaal niet thuis voelt in mijn familiekring, omdat zij heel goed aanvoelt dat ze toch een beetje op het tweede plan staat. Ik heb dit vaak genoeg ter sprake gebracht, maar mijn familie wil, ondanks de verbroken relatie, geen kwaad woord horen over mijn vroegere vriendin. Hoewel ik gelukkig getrouwd ben, maakt mijn vroegere vriendin toch nog steeds bepaalde gevoelens bij me los, die ik niet wil, maar waar ik heel moeilijk van los kan komen. Ze heeft een bepaalde uitstraling die me nog steeds raakt, ondanks wat er is gebeurd. We zien elkaar dus nog regelmatig bij familiebijeenkomsten en ik voel en zie dat ze het niet kan nalaten om telkens naar me te kijken. Daar kan ik eigenlijk niet tegen, ze heeft het tenslotte zelf uitgemaakt. Ik wil hier graag los van komen, maar ik weet niet hoe. In elk geval willen we niet voor haar verhuizen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Gelukkig getrouwd, en toch…

Dat lijkt me inderdaad voor je vrouw een lastige situatie. Zíj heeft hier niet om gevraagd. In de eerste plaats dus: maak haar duidelijk dat zij de enige, de ware, voor jou is. Dat je vroegere relatie misschien tot de vriendenkring van ‘thuis’ hoort, maar dat je met háár getrouwd bent, dat je háár lief hebt. Dat zij –voor jou- nummer één is!

Vervolgens kun je misschien contacten met je vroegere relatie vermijden door niet op dezelfde tijd op familiebezoek te gaan. Je hebt gekozen voor je vrouw: gá daar voor. Laat je vrouw merken dat zij op de éérste plaats staat –die haar toekomt! Je hebt je keuze gemaakt. Laat dat ‘thuis’ maar gerust weten. Laat ook maar weten dat je het moeilijk vindt om haar te ontmoeten en dat je dáárom liever op een andere dag of op een andere tijd komt als er iets te vieren valt. Je vroegere vriendin –met al haar charme en aantrekkingskracht- is níét degene met wie jij je leven deelt. Kies voor de één. Laat de ander merken –of weten- wat haar plaats is. Communiceer dat duidelijk naar de diverse betrokkenen. Want ook dat hoort bij liefhebben: duidelijke, open en eerlijke communicatie! Zónder iemand te veroordelen, want blijkbaar is je vroegere vriendin een graag geziene gast bij je familie. Hoe zit het met haar echtgenoot? Zij is toch ook getrouwd?

Het vergt van jou dus tact, met een duidelijke stellingname, zonder iemand te kwetsen. Dat is niet eenvoudig, maar je hebt je kéúze gemaakt, nietwaar. Je bént gelukkig getrouwd! Stel dat niet in de waagschaal! Liefde is niet alleen iets dat je overkomt, het is ook een heel stellige keuze, die je steeds weer moet bevestigen. Trouw noemen we dat!

Ik wens jou en je vrouw het allerbeste toe, een gelukkig huwelijk.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relaties
3 reacties
EVA
Mooi antw. ga er samen mee naar GOD, vertel Hem je nood, en of Hij je ervan vrij wil maken, bid voor dat je daar heen gaat, en breng alles bij HEM en bescherm je vrouw hier ook in, wat marijke ook idd zegt laat ze duidelijk weten dat ze nummer 1 is! Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe haar man hier in staat.

Gods zegen,
Alphonsus
Het komt wel meer voor dat een vrouw, in dit geval, bemerkt dat zij een bepaalde machtspositie is gaan bekleden, en daar dan op een niet liefdevolle wijze mee omgaat. Slim en geslepen zijn, als dat de aard is van de betrokken vrouw, dan is er een zware strijd te voeren.
Het beste is het negeren van alle signalen die zij uitzendt. Dit is een oefening en dat zal aanvankelijk een nog groter effect bij je ex hebben dan daarvoor. Doch doorgaan met negeren van de signalen is en blijft je wapen in deze. Wel vriendelijk en beleefd blijven op een wijze alsof je haar pas net kent. Laat je niet verleiden tot het stelselmatig geheel negeren van haar, maar wel het negeren van haar signalen.
Laat in haar tegenwoordigheid zo veel mogelijk blijken, maar niet op een overdreven wijze, dat je huidige vrouw voor jou de enige is en dat zij heeft afgedaan. Doe dit op een zo natuurlijk mogelijke wijze.
Laat ook je eigen vrouw zich zo opstellen naar haar dat ze uitstraalt in het geheel niet onder de indruk te zijn van haar mogelijke machtsvertoon.

Wanneer het nodig zou moeten worden is het kort en krachtig je ex terechtwijzen en dat slechts eenmaal, ook nog een optie. Daarna keert je vriendelijkheid en vrede weer geheel bij je terug en behandel je haar ook weer zo.

Ga deze weg samen met je vrouw en onder gebed. Hier heb je Gods bescherming meer dan nodig, naast je eigen vastberadenheid.
Denk aan David en Goliath. David ging Goliath niet uit de weg en streed de strijd onder de zegening van zijn God.
Wees in deze strijd vasthoudend en moedig al kan het wel een jaar duren.
Samanthi
Moeilijk joh, een fijn antwoord, ga idd samen tot God, hij zegend huwelijkstrouw!!!
Richt je op je vrouw, dan gaat de betovering weg, meer mannen hebben wel eens een verliefdig gevoel bij een vrouw, ga met een iets leuks voor je eigen vrouw halen en richt je op haar en haar liefde en ws te alle tijden open tegen haa
gr en heel veel sterkte Samanthi