Verliefd op leraar

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Drie maanden geleden heb ik mijn relatie uitgemaakt (ik had nog maar een paar weken een relatie) omdat ik dacht dat ik een beetje verliefd was op een leraar (wij schelen vier jaar). Ik zag er steeds naar uit om hem te zien. Dit voelde slecht tegenover mijn toenmalige vriend. Daarom heb ik het uitgemaakt. Ik twijfelde of ik nog wel genoeg verliefd op hem was. Die leraar deed voor mijn gevoel ook wel leuk tegen mij, likede mijn foto's bijvoorbeeld en besprak met mij op wat voor soort vrouwen hij valt. Ik kan heerlijk met hem praten en bovendien is hij erg aantrekkelijk.

Nu hadden wij een week geleden een gesprekje met nog een paar andere leerlingen en hij vertelde dat hij een bijna een vriendin had. Zijn vriendin is een jaar ouder dan ik. Ik merk dat het mij veel doet dat hij bijna een vriendin heeft, maar een relatie met hem (nadat ik van school ben) bezorgt mij ook weer twijfels. Ik weet namelijk niet of wij echt goed bij elkaar passen. Ik ben een echte twijfelaar! Ik denk ook dat het mij veel doet omdat ik stiekem dacht dat hij misschien wel wat voor mij zou zijn.

Hoe kan ik hiermee omgaan? Hij wacht immers nog op het antwoord van zijn potentiële vriendin (zij weet namelijk nog niet of ze een relatie wil). Hij vertelde mij op de hoogte te houden wat betreft zijn mogelijke vriendin. Het feit dat hij dit soort dingen allemaal zegt, geeft mij het idee dat het misschien allemaal niet waar is. Ik vind het zo moeilijk om te beslissen welke jongen nu het beste is om het leven mee te delen. Het liefst zou ik een briefje uit de hemel willen ontvangen waarop staat wie God als "de ware" voor jou op het oog heeft. Hopelijk heeft u een antwoord op mijn vraag hoe ik het beste met deze situatie om kan gaan.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Zo’n (jonge) leraar hadden wij vroeger ook... heel lang geleden! Tja, daar kun je gevoelens van verliefdheid voor voelen, maar of het óóit een serieuze relatie kan worden is en blijft de vraag. Die leraar van onze middelbare school trouwde inderdaad met een klasgenote, maar pas járen later en tot ieders verrassing waardoor we allemaal blij konden zijn voor het a.s. echtpaar!

Wil je van mij weten hoe ik tegen jóúw verhaal aankijk? Naar mijn idee lijkt het erop, dat jouw leraar speelt met de gevoelens van een of meer van zijn leerlingen. Onder andere met die van jou. En mogelijk ook van vriendinnen/klasgenoten. En dat is géén eerlijke houding. Hij zal zichzelf wel heel geweldig vinden, maar het is aardig kinderachtig, narcistisch en zeker óneerlijk om zó zijn leraarspositie te misbruiken.

Hoe jong je misschien ook nog bent: wees jij maar de wijste! Maak je huiswerk en laat hem verder uit je gedachten verdwijnen!

Hard, hè? Maar ik meen het goed met je! Je zult in je leven nog wel meer aantrekkelijke mannen tegenkomen die in een positie staan waar jij níét als gelijkwaardig partner tegenover staat. Denk maar aan een leuke werkgever straks, of de oudere (verloofde, getrouwde) broer van een vriendin. Mogelijk zijn dat ook mannen die heel aardig tegen jou doen, die jou van alles vertellen over hun privézaken, mannen die egocentrisch op eigen ‘welbevinden’ gericht zijn en absoluut niet doorhebben wat zij oproepen bij een aardig (en misschien wel kwetsbaar) meisje.

Leer de levensles maar uit de verliefdheid van vandaag: een nuchtere, rationele keuze is soms nodig. Zélfs als die keuze op dit moment verdriet en teleurstelling geeft.

Ik wens je veel wijsheid toe. En kracht. Zodat je de mooie meid kunt worden die je bent! En dan komt waarschijnlijk een échte ‘prins op het witte paard’ wel je leven binnen als jij er aan toe bent. Zodat je ook na een paar weken níét zomaar zwicht voor een ander die níét bij je gaat passen!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

leraarverliefdheid
6 reacties
aaapje
Kan me heel goed indenken hoe het voor de vraagsteller is, maar ik vind de houding van de leraar absoluut fout.

Ook al verschilt hij weinig in leeftijd met de leerlingen in zijn klas (stel me de leeftijden ongeveer voor 17-21 of 18-22) Hij moet erboven staan en niet op deze manier met zijn leerlingen omgaan.
Hij moet zijn privé zaken niet met zijn leerlingen bespreken. Hoe volwassen ben je als je met je leerlingen bespreekt dat je wacht op antwoord van een 'aanzoek aan een vriendin'
Deel het eventueel mee als het feit zo is.
Wat gebeurd er als ze nee zegt?
Gaat hij dan in zijn klas uithuilen?
Krijg er een naar gevoel van, vraagsteller je heb een heel goed antwoord van mevr. Rots gekregen. Wacht op je wáre! deze is het niet.
Jello
Geen idee hoe oud jij bent, maar hoe dan ook, jouw leraar is niet echt professioneel bezig. Mogelijk is jouw leraar nog in opleiding en staat hij momenteel nog ongediplomeerd voor de klas? Dat is tegenwoordig mogelijk, zo kan ook het leeftijdsverschil heel klein zijn tussen 'leraar' en leerlingen. In feite zijn deze 'jongens' zelf amper uit de puberteit. Om hem nu direct als narcist te zien, lijkt me wat overtrokken. Mogelijk overziet hij zelf de gevolgen niet van zijn gedrag.

Misschien is het goed om er eens met een vertrouwenspersoon binnen de school over te spreken. Deze kan jouw leraar anoniem benaderen, zodat hij hopelijk in gaat zien wat het effect is van zijn handelen. Wellicht help je daar ook andere leerlingen mee, die deze stap niet durven zetten, maar het er ook moeilijk mee hebben of nog gaan krijgen. Sterkte verder met alles.

Misschien is het een idee om jouw verhaal hier op RW ook naar je ex-vriend te sturen, met de reacties die je erop gekregen hebt?
mluther
@Jello "Misschien is het een idee om jouw verhaal hier op RW ook naar je ex-vriend te sturen, met de reacties die je erop gekregen hebt?"

Het is niet mijn vraag hierboven, maar ik ben wel benieuwd wat de meerwaarde zou zijn ervan om dat te doen. Ze heeft toch geen relatie meer met hem?
benefietdiner
Geweldig goed antwoord.
Ik woord verliefd op Marijke Rots :-)
Jello
Luther: die opmerking maakte ik vanwege de reden waaróm dit meisje meende haar verkering uit te moeten maken.

Is het niet een beetje makkelijk gedacht, als je denkt: ach, ze hebben immers geen relatie meer? Deze jongen kan immers ook met vragen zitten of verdriet of denken dat hij ergens in gefaald heeft. Niet alleen dit meisje is dan slachtoffer vanwege het ondeskundig handelen van deze leerkracht of 'leerkracht', maar haar vriend kan het op zijn beurt ook zijn. Een eerlijke uitleg zou hem kunnen helpen om dingen beter te verwerken. Misschien is er tussen die twee dan nog een nieuwe start mogelijk, als beiden dat willen. Maar ook als dit er niet in zit, lijkt me eerlijkheid altijd nog de juiste weg.

Een jongen is geen gebruiksvoorwerp, zonder gevoel, waarbij je een verkering zonder opgaaf van reden zomaar even uit kunt maken en nadien menen (als je zelf beter zicht hebt verkregen op de redenen): ik kan het nu beter verwerken, maar die jongen zoekt het maar uit.

Vandaar mijn advies.
mluther
@Jello Met die toelichting, snap ik je opmerking gelijk een stuk beter! Dank. En helemaal mee eens overigens.