Navelbreuk

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Tijdens mijn zwangerschap stak mijn navel naar buiten. Nu een halfjaar na de bevalling is dit nog steeds niet in 'oude' vorm. Als ik op mijn navel duw dan voel ik iets 'kraken' en als het heel stil is kan ik het soms ook horen. Het is net of ik iets naar binnen duw. Ik vind het een eng gevoel en heb het vooral aan het eind van de dag of als ik veel gelopen/gestaan heb. Dus waarschijnlijk als ik mijn buikspieren aangespannen heb. Niemand in mijn omgeving herkent het! Ik vond het zo overdreven om hiervoor naar de dokter te gaan dus mijn vraag is: is dit normaal? Alvast bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste vragenstelster,

De omschrijving van jouw klacht zou goed kunnen passen bij een navelbreuk. Dit kan onstaan of verergeren door drukverhoging in de buikholte bij bijvoorbeeld een zwangerschap. De uitstulping bij de navel wordt gevormd door een breukzak die als inhoud vetweefsel of darm kan bevatten. Bij drukverhoging zoals bij persen of lang staan kan het duidelijker zichtbaar worden. Het is belangrijk dat je de inhoud van de breukzak weer in de buikholte kunt duwen. Soms kan er namelijk een beklemming optreden wat veel pijn geeft en een spoedoperatie behoeft. Je kunt ook aan een navelbreuk geopereerd worden als het klachten geeft of als je het onsierlijk vindt en er daarom vanaf wil.

Als je met vragen rondloopt die jouw lichaam aangaan is het niet overdreven om een dokter te bezoeken. Zeker niet als je jouw klacht omschrijft als een eng gevoel. Jouw huisarts kan namelijk lichamelijk onderzoek doen en daarom vaak preciezer en beter antwoord geven op jouw vragen. Dit raad ik je dan ook alsnog aan. Succes!

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

medisch
2 reacties
Pompelmoen
Héél goed antwoord! Mijn complimenten, vooral ook voor de laatste alinea!
emmie
Inderdaad, je leest soms vragen waarvan je denkt: waarom ga je niet naar je huisarts? Via internet weet een arts het toch nooit zeker! ik neem liever het zekere voor het onzekere