Muziek van Scott

G.J. Jansen / 2 reacties

Vraag

Een vriendin van mij houdt van de muziek van Scott. Dat is een groep christenen die door hun (pop)muziek het Evangelie bij mensen willen brengen. Wat vindt u hiervan? Kan deze muziek wel of niet?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik om te beginnen maar gewoon direct eerlijk zeggen dat ik geen musicus ben en niet het sluitende antwoord kan geven of de muziek van Scott wel of niet kan worden beluisterd door christenen.

Ik heb de liedteksten van drie liedjes via het internet op de door jou aangegeven website bekeken en de verbale inhoud is vrij behoudend, behalve enkele regels uit het lied “Loving you” waarin in het refrein de zinsnede “Loving you in all the fury like a paradise in hell” voorkomt. De muziekfragmenten heb ik niet kunnen beluisteren, omdat Youtube door mijn filter wordt geblokkeerd.

Wat me opviel, is dat een rechtstreekse verwijzing naar het evangelie in de drie teksten op de website van Scott ontbreken, terwijl Scott volgens jouw informatie juist mensen in aanraking wil brengen met het evangelie. Eigenlijk geldt dit voor alle informatie op de website. Ik kan nergens achterhalen wat het diepere doel is van Scott. Ze noemen betekenisvolle muziek maken als hun missie en roemen de creatieve en muzikale talenten van de muzikanten, maar ik lees echt nergens iets over evangelisatie of iets dergelijks.

Los daarvan vraag ik me af of muziek gebruikt moet worden om het evangelie te verkondigen. God zendt Woord en Geest als 'media' om harten te verbreken. Door middel van het gepredikte Woord dat gehoord wordt door zondaren en toegepast wordt door Gods Geest wordt een zondaar tot God bekeerd. Religieuze muziek in de Bijbel heeft een directe link met de eredienst en werd gebruikt in de tempeldienst. Vorm en inhoud moeten bij elkaar passen; vandaar dat een psalm met een klacht een veel andere melodie etc. heeft dan een lofpsalm. Het is de vraag of de vorm van de wereld (popmuziek) gecombineerd kan worden met de inhoud van het Woord. Zelf vind ik van niet.

Als je vriendin deze muziek luistert, vanwege het christelijk gehalte van Scott, vind ik dat een weinig overtuigend argument, omdat ik noch op de site, noch in de drie liedteksten iets lees over christen zijn.

Stijl (muzikale vorm) en inhoud (tekst en betekenis) worden dan doorslaggevend. Zoals gezegd ben ik geen musicus en durf ik geen harde uitspraak te doen of deze muziek wel of niet kan. Waar Gods gebod niet in het gedrang komt, blijft smaak als argument over en het spreekwoord zegt al dat over smaak niet te twisten valt. Ik geef je het advies om zelf de muziek kritisch te beluisteren en te kijken naar de vorm en de inhoud en dan voor jezelf eerlijk af te wegen of deze muziek wel of niet kan.

Veel succes tijdens je zoektocht toegewenst!

G. J. Jansen

Lees meer artikelen over:

gospelmuziekpopmuziek
2 reacties
Alphonsus
Wanneer je naar deze muziek zou luisteren en je in staat zou zijn om datgene wat geestelijk is te onderscheiden van datgenen wat niet geestelijk is, dan blijkt heel gauw of deze muziek harmonieert met je gesteldheid van het hart.
Datgene wat van of uit de Geest is wordt herkend en roept een instemming op.
Wanneer vreugde en blijdschap achterwege blijven na het (meerdere malen) horen van deze muziek, ga er dan maar van uit dat het niet tot opbouw is.

Wanneer je geestelijk nog niet zo sterk in je schoenen staat, raad ik je aan deze muziek vooralsnog niet te beluisteren.
Zo wordt je in ieder geval beschermd tegen machten in de muziek die er altijd op uit zijn om je te binden op welke wijze dan ook.

Succes
emmie
bij twijfel niet oversteken