Met kinderen bezig

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn nu een half jaar getrouwd. Ik vind het erg vervelend, maar ik ben zo met kinderen bezig. Tot nu toe zijn we nog niet in verwachting. Ik merk dat ik echt al zit te kijken wat ik met mijn leven wil als er geen kinderen komen. Ook merk ik dat ik het moeilijk vind als mensen vertellen dat ze zwanger zijn. Vooral degene die rond onze tijd getrouwd zijn. Ik vind het echt heel akelig dat ik er zo mee bezig ben. Ik wil dat helemaal niet, maar op de een of andere manier kan ik het niet stoppen. Daar komt bij dat mijn menstruatie helemaal ontregeld is. Tot mijn trouwen ging dit goed. De laatste keer duurde het 45 dagen voordat ik menstrueerde. Ik denk dat dit psychisch is. Wat kan ik eraan doen?? Nogmaals, ik schaam me voor mijn gedachten. Hopelijk heeft u tips voor mij.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Natuurlijk hoef je je helemaal niet te schamen voor je gedachten! Het huwelijk is een instelling waarbinnen het logisch is om met verwachting bezig te zijn. Óf er een kindje geboren gaat worden weet je niet, maar je mag er wel degelijk naar verlangen en ook in gedachten mee bezig zijn. Iets anders is –en dat proef ik uit je vraag- dat het onderwerp “kinderen” je denken, doen en laten beheerst op dit moment. Je focust nu op één ding (niet onbelangrijk overigens!), maar er is méér nu je getrouwd bent. Probeer wat meer ontspannen te genieten van het getrouwd-zijn, van het hebben van een echtgenoot, een eigen huis wellicht. Ga samen leuke dingen ondernemen, verbaas je over de groeiende liefde voor elkaar. Er is zoveel positiefs!

Dan komt wel iedere maand de spanning of je in verwachting bent of ‘gewoon’ menstrueert.Eeen spanning die je óntspannen tegemoet kunt zien als je erop vertrouwt dat God je op Zijn tijd wél of niet moeder laat worden.

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie
6 reacties
javisje
Mooi antwoord. Laat het gebed tot die God die alle dingen leidt ook een plaats daarin hebben om er meer ontspannen mee om te gaan. Ook daarin wil Hij voorzien.
zandkasteel
Helemaal eens met het antwoord! Ook al heb je er nu (helemaal) niets aan, later ben je misschien blij met deze periode.
Het hoeft niet, maar je kunt heel misselijk en ziek worden als je zwanger bent. Dan geniet je een stuk minder van je huwelijk. Je hebt nu de tijd om goed naar elkaar toe te groeien in alle rust. En dat is ook heel waardevol! Geniet van de dingen die je nu kan doen zonder kinderen. Want naast heel veel blijdschap, brengen kinderen ook zorgen, gebroken nachten en beperkingen mee.
joelie
Makkelijk geredeneerd, maar de praktijk is vaak anders.
Hoe langer het duurt, hoe ongeduldiger je wordt. En hoe lastiger het is om het aan God over te laten. En om te genieten van dat wat je wel hebt.
Overigens ben ik met het antwoord volledig eens.
Wens de vraagstelster veel geduld en vertrouwen toe en bovenal Gods zegen op jullie huwelijk!
EVA
Je bent net een half jaar getrouwd en ik snap het verlangen maar geniet van elkaar, ik vond het behoorlijke impact hebben om een huishouden te gaan runnen en ook vond ik het wennen het huwelijk, en een kind veranderd alles ook je relatie omdat je dan niet alleen vrouw/partner meer bent maar ook moeder, geniet van je man en ook intiem weet je hoeveel er veranderd als je zwanger wordt, bevallen bent,investeer in elkaar, geniet van de tijd met elkaar, van alles wat je (WEL)hebt, weet niet of je nog werk, maar geniet daarvan, mocht je na je trouwen al gestopt zijn met werken omdat je thuis wilde zijn bij de kinderen, ga vrijwillig aan de slag er is zoveel werk te doen en daarin kan je zoveel betekenen voor bijv oudere mensen, of bij jullie misschien in de gemeente.
En bidt en laat het aan God over, op Zijn tijd zal je moeder worden, en niet op de tijd dat wij graag willen

veel sterkte en geduld
EVA
Nog een aanvulling: het is al gezegd maar zeg het nog een keer verdiep je relatie zorg dat je een goed fundament onder je huwelijk ligt, en dat je op elkaar aan kunt, moest denken aan de dromen van de Farao 7 vette en 7 magere jaren, je weet niet wat de toekomst brengt je wilt graag kids maar wat als je kinderen krijgt die veel zorg een aandacht nodig hebben, die je relatie helemaal opslokken, dan kan je nu nu je nog geen kids hebt inversteren in je huwelijk mochten er zware tijden komen dan is je relatie daar tegen bestand, een huwelijk van een half jaar is nog vers als je begrijp wat ik bedoel.
En natuurlijk wens ik je een gezonde zwangerschap en kinderen maar dat is niet van zelfsprekend, dus inversteer in je relatie met je man maar ook met God, zodra er wat in de wieg ligt komt dat op een laag pitje, en ook je geestelijke relatie met God, inversteer er in nu het kan.

Blessings,
myrthe
Herkenbaar! de gedachte of je uberhaupt kinderen krijgt kan je enorm beheersen. Ik dacht wel eens; ik hoef het niet persé nú maar als ik maar weet dat ik ze kan krijgen... En toch...het is zo waar; alles is in Gods hand. Probeer er echt ontspannen mee om te gaan hoe moeilijk dat ook is. Zelf heb ik echt mogen ervaren dat de Heere op de beste tijd onze wens in vervulling liet gaan! Ik werd zwanger na ongeveer een jaar huwelijk. Dat is dus nog best snel maar als je om je heen ziet dat anderen "direct" zwanger worden kan het voor je gevoel best lang duren. Terwijl ik echt blij ben dat wij die eerste tijd sámen hebben gehad!
Zoals anderen ook zeggen; probeer enorm te genieten van alles wat je nu met zijn tweeën hebt, je leven verandert helemaal als je eenmaal kinderen mag krijgen! Heel veel sterkte en leg alles (samen) voor de Heere neer!