Opener over geloof praten

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Zelf vind ik samen met mijn vriend te kort te schieten om over de Heere en zijn dienst te praten. We bidden samen en lezen samen de Bijbel, maar we praten daar niet echt over. We hebben het al een paar keer besproken. We willen graag meer praten over de preek en het lezen uit de Bijbel. Soms hebben we wat opmerkingen van: "Zo zie ik dat nu voor het eerst; nooit geweten dat dit zo was..." of: "Wat was de preek ernstig." Vaak zijn het opmerkingen, meer niet. Na het lezen uit de Bijbel is het soms een woord en de Bijbel gaat dicht. Het spreekt allemaal ‘vanzelf’. Wij hebben een fijne relatie waarin we overal samen over kunnen praten, alleen met het belangrijkste zijn we snel klaar. Ik schaam me daar regelmatig voor. Heeft iemand tips hoe wij opener over deze dingen kunnen en mogen spreken met elkaar?

Antwoord

Het is goed en fijn dat jullie samen meer over het Woord van God willen spreken. Voordat ik wat tips geef is het goed om je er eerst van bewust te zijn dat jullie samen als vriend en vriendin over de Bijbel willen spreken. Dat maakt het anders dan met anderen in b.v. een bijbelstudiegroepje. Jullie hebben een relatie en een relatie ontwikkelen is nooit eenvoudig. Samen naar elkaar toegroeien betekent dat je je hart en je gedachten voor elkaar opent. Sommige mensen vinden het gemakkelijker om met een ander dan eigen man of vrouw, vriend of vriendin te spreken. Met elkaar spreken in een relatie van liefde maakt je extra kwetsbaar. Soms is er bewust of onbewust de angt om door de ander afgewezen te voelen. “Zit jij daarmee? Is dat voor jou een vraag? Of: weet je dat niet?” Een open gesprek rond een open Bijbel vraagt dus vertrouwen. Daarbij speelt ook de vraag mee: hoe staan jullie ieder afzonderlijk tegenover de Heere en tegenover de vragen van het geloof? Het kan zijn dat de één nieuwsgierig is, maar nog niet echt het verlangen heeft de Heere te kennen en te dienen en de ander wel. Dat maakt het ook moeilijker om je diepste gevoelens tegenover elkaar uit te spreken.

Goed, nu kom ik bij jullie vraag uit, maar ik vond het nodig om dit eerst ter sprake te brengen. Daarbij wil ik jullie vragen hier eens samen over door te spreken.

Hoe lees je de Bijbel zó dat je er een gesprek over kunt beginnen? Daar heb je vaak wel een hulpmiddel bij nodig. Wil je samen bijbelstudie doen, dan kun je elkaar een vraag stellen als: wat spreekt jou in dit gedeelte aan? Of: wat vind je moeilijk? Die twee vragen kunnen al heel wat gespreksstof opleveren. Uiteraard moet je dan wel allebei een Bijbel voor je hebben.

Een andere mogelijheid is om goed materiaal te gebruiken, een eenvoudig boekje dat bijbelgedeelten bespreekt en gespreksvragen aandraagt. Het is de vraag of dat iedere keer lukt. Je zou dat één keer per week kunnen doen, en andere keren op de manier zoals ik dat hierboven beschreven heb.

Een ander punt: wees niet teleurgesteld als het gesprek een keer niet goed op gang komt. Je kunt het niet forceren. Juist als je er erg op gefocust bent, kan het zomaar mislukken, omdat het dan een te gedwongen karakter draagt. Maar als jullie samen het verlangen hebben om dieper op het Woord van God in te gaan, dan kan ik jullie beide vormen van harte aanraden. Vergeet uiteraard niet (het spreekt eigenlijk zo vanzelf, dat ik het bijna ongenoemd zou laten) om een zegen te vragen, dat de Heilige Geest jullie verstand verlicht en jullie hart opent.

Ik wens jullie veel zegen toe en goede gesprekken.

Ds. P. J. den Admirant

Tags in dit artikel:

verkering