Los van banden van satan

Ds. P.D.J. Buijs / 2 reacties

Vraag

Onze dominee preekte onlangs over de Zonne der Gerechtigheid en de genezing onder Zijn vleugels (Mal. 4:2). Pas als Die zon in je hart schijnt zie je je vuilheid en zonde in. Ik mag, Gode zij dank!, weten dat ik behouden ben door het dierbare bloed van Christus. Maar ik ga ook steeds meer en meer zien hoe vuil en zondig mijn hart is, dat mijn hart niet beter is dan dat van de duivel zelf. Ik ben jarenlang in de greep van de satan geweest (en nog steeds heel vaak) in de zonde van begeerte, een (seksuele) droomwereld waarin ik vluchte om me ergens thuis te voelen, geborgen en geliefd te zijn. Eigenlijk ben ik verslaafd aan deze neptroost. Maar deze zonde staat de gemeenschap met God enorm in de weg. Als ik val sta ik niet op voor het weer zondag is en ik niet anders kan. Nu gaat mijn vraag over die genezing. Kan ik hier nu wel of niet van bevrijd worden? Is er overwinning/genezing mogelijk, zodat ik los kom van deze banden of is het die doorn in het vlees waar ik nooit meer van af kom? En als dat zo is of kan zijn, hoe moet ik daar dan mee om gaan? De duivel schreeuwt me toe dat ik hypocriet ben en ergens heeft hij wel gelijk. Wat moet ik doen? Ik ben zo perfectionistisch en zo’n controlfreak: ik kan het moeilijk uit handen geven. Ik wil graag grote schoonmaak houden, maar mijn goede voornemens helpen niets. Ik doe dat overigens puur uit liefde tot God, niet om met eigen rechtvaardigheid de zaligheid te verdienen! Maar als God telkens zo genadig is, dan wil ik daar ook wat tegenover stellen uit wederliefde. (Hoe) kom ik los van deze banden van satan?

Antwoord

Beste lezer,

Je snijdt een probleem aan waar veel christenen mee zitten. Enerzijds te mogen geloven dat je in Christus een nieuwe schepping bent, anderzijds nog zoveel last van het oude te hebben. Dat is nu precies het punt: een christen is een twee-mens! Maar dat betekent niet dat we ons dus maar bij concrete zonden in ons leven moeten neerleggen. Alleen: begin nooit aan de verkeerde kant, namelijk bij jezelf. Je zult in eigen kracht en met goede voornemens nog niet één kleine zonde kunnen overwinnen, laat staan een grote.

Waar dan wel beginnen? Aan Gods kant. Wanneer je met Christus gestorven bent door het geloof, heeft de zonde geen rechten meer op je. Dan mag er een heilige rekenkunde in je leven komen: “Houdt het daarvoor (reken als volgt) dat gij voor de zonde dood zijt, maar voor God levend zijt in Christus Jezus, onze Heere” (Rom. 6:11). En op grond daarvan klinkt de oproep: “laat dan de zonde niet heersen in uw sterfelijk lichaam” (vers 12). Met andere woorden: wijs de zonde terug door naar Christus te verwijzen. In één druppel van Christus' bloed, aan je hart toegepast door de Heilige Geest, ligt kracht om duizend zonden te overwinnen.

Zou je trouwens heel Romeinen 6 eens voor jezelf willen lezen en overdenken? En neem Romeinen 7 en 8 er dan maar bij. Er is wel eens gezegd: Romeinen 6 is de les, Romeinen 7 is het leven en Romeinen 8 is de kracht.

Dit alles neemt niet weg dat er ok wel degelijk praktische hulp nodig kan zijn, met name op het punt van de seksverslaving. Daarvoor wijs ik je op “De Driehoek”, www.dedriehoek.nl, tel. 033 - 465 - 11 51 (Amersfoort). Het een sluit het ander niet uit. De Heere werkt door Zijn Woord en Geest, maar schakelt ook dikwijls menselijke hulpverleners in die je handvatten kunnen aanreiken.

Van harte Gods zegen in de strijd!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs

2 reacties
Alphonsus
Amen, op het antwoord van Ds. Buijs.
eduard1
Op 10 december kregen we een mailing via refoweb waarin stond dat Stichting Schuilplaats en de Vliuchtheuvel samen een groep gaan starten hulp bij seksverslaving.
Mogelijk kun je die mailing opvragen, mocht je die niet gekregen hebben.

Verder kun je ook terecht bij het CPC in Dordrecht, bij De Hoop, en je kunt kijken op www.settingcaptivesfree.nl

Laat één ding in elk geval duidelijk zijn: God wil niet dat Zijn kinderen in gebondenheid leven, maar vrij zijn.