Duivel de engel van de muziek

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Tijdens een bijbelstudie heb ik gehoord dat de duivel de engel van de muziek was. Hier hebben we toen ook een bijbeltekst over gelezen, maar dat kan ik niet meer vinden. Weten u hier iets van en waar het staat? En zijn er meer engelen die een bijzondere taak hebben in de hemel?

Antwoord

Als ik de vraag goed begrijp bedoelt de vraagsteller: of Satan vóór zijn val de engel van de muziek was (!). Je vraagt immers of er in de hemel (!) meer engelen zijn die een bijzondere taak hebben. Mijn antwoord is, dat er over de bezigheden van Satan vóór diens val in de Bijbel m.i. geen gegevens staan. Dus ook niet of hij "de engel van de muziek'' was. Zeker zal hij ooit een Godlover zijn geweest. Dat zijn Alle engelen nog, die in de hemel zijn. Maar voor zover mij bekend is geen van die: dè engel van de muziek al is het op zich denkbaar dat er een soort "opperzangmeester" in de hemel is. Er is namelijk wel enige orde bij de hemelse dienaren gezien het feit dat er een aartsengel is.

Wat anders is dat Satan natuurlijk wel een rol speelt achter vormen van muziek die bedenkelijk zijn. Natuurlijk is daar niet alle muziek onder begrepen. De titel "(gevallen) engel van de muziek" lijkt me dan ook te veel eer.

Wat de taken der engelen betreft: er kunnen specifiek taken voor engelen zijn. Zie de tolkengel in Zacharia en in de Openbaring van Johannes. God schakelt engelen in tot dienst aan degenen die geloven: om hen te beschermen, om hen iets mee te delen, maar ook om bijvoorbeeld de goddelozen te straffen (zie de verderfengel in Egypte en de engel, die Herodes sloeg; Hand. 12:23).

Of de Heere speciale engelen voor speciale taken heeft, weet ik niet. Als bijvoorbeeld in Openbaring 8 sprake is van een engel die het reukwerk laat opgaan voor God, is niet duidelijk of deze engel zich uitsluiten met deze taak bezighield. Wij weten nu eenmaal niet alles, maar wel voldoende.

Bedankt voor de vraag en heb je de tekst alsnog gevonden, dan hoor ik het graag. We kunnen dan zien wat er staat.

Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

duivelmuziek