Refoweb evangelisch

Redactie Refoweb / 53 reacties

Vraag

Allereerst wil ik Refoweb bedanken voor het met zorg geselecteerde panelteam voor de vragenrubriek. Ik kijk vaak op de site en vind het erg leerzaam! Maar, hoe komt het toch dat Refoweb zo evangelisch aan het worden is? Is dit met een doel of komt dit door de doelgroep? Eerlijk gezegd vind ik de naam Refoweb steeds minder bij de inhoud van de site passen. Als reformatorische vind ik het soms zo verdrietig om ronduit onbijbelse dingen/stukjes op de site te zien en ook schrik ik soms van reacties.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je complimenten worden in dank aanvaard.

Dan het antwoord op je vraag. Zoals je weet heeft de reformatorische gezindte een flinke bandbreedte. Over tal van zaken als aanbod van genade, uitverkiezing, kledinggedrag is kerkelijke onenigheid. Een verdrietige zaak, maar wel realiteit. Refoweb is niet kerkelijk gebonden. Zowel de eigenaren als de vrijwilligers behoren tot de hele breedte van de achterban. Wat ons bindt is Gods Woord, de Heere Jezus Christus en de liefde voor onze naaste. Niet uit verdienste van onszelf, maar enkel uit genade. De lijn waar wij zelf als organisatie aan vast houden is voluit reformatorisch: Gods Woord en (daarop gebaseerd) de Drie Formulieren van Enigheid. Daar wijken wij ook niet vanaf.

Wij herkennen en erkennen dat er christenen zijn die bepaalde aspecten van het reformatorisch gedachtengoed niet delen. Zoals er ook in de reformatorische kerken zelf tal van verschil in inzichten bestaat. Op ons forum bieden we voor een gedachtenwisseling over deze zaken meer ruimte dan in onze vragenrubriek. Reacties daar zijn in principe bedoeld als “zinvolle aanvulling”. We proberen daar ook streng in te redigeren, maar helaas ontsnapt ons wel eens wat aan de aandacht. Als je vindt dat een reactie in strijd is met een antwoord van onze deskundige, beledigend is of anderszins niet acceptabel, mail dat dan naar info@refoweb.nl, dan zullen wij daar extra kritisch naar kijken.

Zijn we altijd gelukkig met uitspraken en reacties? Bepaald niet. Zowel ter linker- als ter rechterzijde merken we nogal eens (‘onbijbelse’) visies en meningen, die vooral een persoonlijke of kerkelijke kleur vertegenwoordigen. Maar ook die willen we zoveel mogelijk in hun waarde laten. Het gaat ons daarnaast niet om het verdedigen en verbreiden van een kerkelijk standpunt. Met behulp van onze vrijwilligers, onze panelleden en de tal van organisaties die ons steunen, mag Refoweb door het werk van de Heilige Geest, mede het middel zijn waardoor zondaren tot geloof komen. Dat stemt tot blijdschap, maar ook tot ootmoed en dankbaarheid.

Een hartelijke groet,
Redactie Vragenrubriek

Hieronder de tekst van ons visiedocument:

Visie (wat willen we bereiken):

Refoweb richt zich op met name jongeren uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte en andere bijbelgetrouwe christenen en heeft als doelstelling: het bieden van verantwoorde ontspanning en inspanning op het internet. Refoweb wil  jonge mensen een interactieve en vertrouwde plek geven op de digitale snelweg waar ze zich thuis kunnen voelen en waar ze elkaar in een ontspannen sfeer ontmoeten. Refoweb wil bovendien de onderlinge contacten bevorderen.

In de hedendaagse samenleving komen jongeren met veel levensvisies en religies in aanraking. Een bijbelgetrouwe visie is niet meer vanzelfsprekend. Refoweb wil vanuit een reformatorisch-christelijke basis een veilige en verantwoorde plek op internet bieden om ontspannen en opbouwend in contact te komen met medechristenen. Discussies over praktijk en theorie van het christelijk geloof in het algemeen of de reformatorische zuil in het bijzonder dienen, gevoerd te worden met inachtneming van wederzijds respect voor elkaar.  We willen op deze wijze jongeren weerbaar maken t.o.v. anders- of niet-gelovigen, maar ook het eigen geloof te belijden als iets dat niet vanzelfsprekend is. Want: “Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben” (Jac. 1:12)

Een van de subdoelstellingen is ook om het woord “refo” een positieve klank te geven. Vaak wordt het gebruikt als een scheldwoord. Door niet-refo’s met Refoweb kennis te laten maken, kan dat veranderen. Mede om die reden hebben we het woord “refo” in de naam van onze site verwerkt, ook al kost dat wellicht in eerste instantie bezoekers.

Missie (hoe willen we dat bereiken)

De grote diversiteit aan jongeren op Refoweb uit met name de gereformeerde gezindte maar ook daarbuiten, veroorzaakt een even grote diversiteit aan meningen en opvattingen.  Refoweb is van mening dat alle vragen, twijfels en opvattingen die onder jongeren leven een plek mogen hebben en bespreekbaar mogen zijn. Tegelijkertijd wil Refoweb jongeren laten inzien dat er ondanks verschillen in leer en opvatting, de eenheid onder elkaar en het waarzaligmakend geloof het belangrijkste is. Rom. 12:4-5: "Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden."

Behalve digitaal brengt refoweb (reformatorisch) christelijke jongeren ook bij elkaar via ontmoetingsavonden (meetings). Jongeren die elkaar via Refoweb hebben leren kennen, kunnen elkaar daar ‘live’ ontmoeten. Door de jaren heen zijn hierdoor al vele vriendschappen en relaties ontstaan.

Beleid

Refoweb heeft voor een ruim toelatingsbeleid gekozen. Ook leden met visies die niet kenmerkend zijn voor de reformatorische leer zijn welkom. Dit om refo-jongeren na te laten denken over hun geloof, het bijbels te leren onderbouwen en ze weerbaar te maken. Bovendien is het een uitstekende gelegenheid om aan buitenstaanders iets van je eigen geloof en motivatie uit te dragen. Als bijkomend voordeel bevordert dit de intensiteit en levendigheid van de discussies. Echter, van de deelnemers wordt verwacht dat zij respectvol omgaan met de reformatorisch-christelijke identiteit van de website en om deze reden worden niet alle uitingen geaccepteerd. Voor forum en chat zijn speciale regels opgesteld waarmee de inschrijvers akkoord dienen te gaan als ze zich aanmelden.

Het Refowebteam ontzegt een lid toegang tot Refoweb wanneer sprake is van het misbruiken van Gods naam, het moedwillig verzieken van een discussie of het ondanks waarschuwingen herhaaldelijk overtreden van de regels. Hierover wordt alleen met de betreffende persoon overlegd. Buitenstaanders weten immers niet wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

Deelnemers worden voor toelating gecontroleerd en ook op de site zelf is er zeer regelmatig controle door de tientallen vrijwilligers.

Tags in dit artikel:

refoweb
53 reacties
Cloudsadmirer
Yukon :-)
EVA
@con
Heb je reacties nog een zitten lezen ook op andere vragen,die overigens alleen maar gaan over hoeden,rokken,enz als het om geestelijke zaken gaan dan ben je niet van de partij, zelfs bij een vraag over intimiteit in een huwelijk trek je fel van leer!!
Waar ik aan moest denken is luc 18 en ik vraag je lees dat eens en lees dan je reactie;s nog eens ik hoop en bidt dat je dan als die Tollenaar mag zeggen Heer wees mijn zondaar genadig!! Trots en Hoogmoed komen in Gods woordenboek niet voor.

Gods zegen, en de uitnodiging blijft om te mailen!!
Orchidee
.......... ??..............

Ik had op pagina 2 een reactie gegeven maar er is eigenlijk helemaal niet op gereageerd (ook niet van con?!)

Kan iemand mij uitleggen aan een niet refo en niet evangelische wat dan op uiterlijkheden na (dus geen gezeur over, vertalingen, psalmen/opwekking, rok/broek etc want daar ben ik inmiddels wel over ingelicht)

uitleggen wat jullie dan wel het verschil in leer is tussen jullie?
EVA
@Orchidee

Er is geen verschil als je al die uiterlijke punten weg laat want dan houden we Jezus alleen over!En Zijn offer voor ons aan het kruis volbracht! en daar gaat het om en niet om al die andere regels en wetten door mensen opgelegd
mirteboom
@ orchidee

Er is inderdaad niet echt een verschil in de leer maar het verschil zit denk ik meer in het leggen van accenten
Je geeft op pag 2 een aantal kernpunten van de reformatorische leer weer, dat klopt wel aardig denk ik.
Een mens heeft niets goed in zichzelf en kan niets toedoen aan zijn eigen zaligheid, de verlossing is 100 % werk van God, en Hij geeft dit uit genade aan wie er om vraagt.
Het verschil in accent zit em er in dat een (groot) deel van de reformatorische christenen de nadruk legt op het eerste deel: een mens kan niets toedoen aan zijn eigen zaligheid. Vaak worden er ook allerlei voorwaarden gesteld, waaraan je moet voldoen om bekeerd te kunnen worden. Een ander deel van de reformatorischen beaamt ook dat verlossing 100% Gods werk is maar legt daarnaast ook zeker het accent op het tweede; God geeft dit uit genade aan wie er om vraagt. Er ligt dan ook meer nadruk op de eigen verantwoordelijkheid hierin en het pleiten op de beloften van God.
Ik denk dat het goed is om beide kanten evenwichtig te belichten en er zijn ook veel reformatorischen die dat doen, ook predikanten.
Hopelijk geeft dit een beetje antwoord op je vraag; je kunt ook op Wikipedia kijken daar worden allerlei verschillen tussen de reformatorische kerkgenootschappen uitgelegd. Ik heb daar pas ook even gekeken want soms snap ik het ook niet meer ;-) Moet zeggen dat het naar mijn idee aardig klopt wat daar staat.
1a2b3c
Mirteboom, ik vind dat je het heel goed uitlegd.
Beide kanten evenwichtig belichten, heb je helemaal gelijk in, maar wat is evenwichtig? Bedoel je daar sam sam mee? In de Bijbel wordt verhoudings gewijs veel meer gesproken over de verantwoordelijkheid van de mens dan over wat God moet doen. Als je dat bedoeld ben ik het helemaal met je eens.
emmie
nou ik ben het gewoon met con eens! en ik moet er ook om lachen hoeveel mensen hier op reageren..! en al die uitnodigingen om te mailen..willen jullie con over de streep trekken;-) T lijkt mij het beste om hierover op te houden en als het je niet zint gewoon naar een ander forum te gaan!
Orchidee
Hoi Emmie,

Je bent het met con eens, en je moet er om lachen hoeveel mensen hier op reageren maar ik vraag echt serieus wat de verschillen zijn.

Zou jij het dan vanuit je eigen inzichten aan mij duidelijk willen maken?
(echt uit pure interesse en niet om iemand over de streep te trekken)
EVA
@emmie Wil Con zeker niet over de streep trekken maar ik wil hem leren om verder te kijken dan zijn/haar eigen kerkmuur, we hebben elkaar als christenen zo hard nodig in deze eindtijd en wat hebben we er aan om elkaar te veroordelen op uiterlijkheden.
abgerabjt
Verdrietig wordt ik van dit soort discussies. Is dit nu tot vermaning? Tot stichting? Ik geloof dat we allemaal elkaar maar weer lekker in willen peperen.
In veel reacties mis ik de liefde van Christus die hen dringt om dit te verkondigen. Echt waar mensen. Door vanuit de liefde te spreken dwing je veel meer respect af dan met harde woorden.
Als we nu eens lieten horen wat de Heere voor ons heeft gedaan en dat we daarom zo graag willen leven zoals wij denken dat wij vanuit bijbel worden opgeroepen om te leven, zouden misschien veel meer mensen begrijpen waarom wij dat doen.
En laten we toch eens ophouden met de vinger naar elkaar te wijzen. Maar laten we ons verootmoedigen voor God en onze zonden aan Hem belijden. Hij zal ons de weg wijzen die wij moeten gaan. En die weg kan voor de een heel anders zijn als voor de ander.
Misschien kunnen wij met zijn allen een echte reformatorisch en evangelisch geluid horen. Namelijk dat wij door Christus hervormd (dat is toch reformatie) zijn door het evangelie dat met kerst gepredikt is.
Alphonsus
@ Annah

Je geeft het volgende weer:

"Ik ben ook voluit reformatorisch (ik behoor zelfs met m'n hele hart tot een van de (zeggen ze) strengste kerken)"

In welk verband moet ik dit nu lezen?
Gaat heen en verkondig het evangelie was de opdracht die Jezus meegaf aan zijn discipelen.
Wat heeft dit te maken met "een van de strengste kerken".

Betekend dit nu dat datgene wat Jezus aan zijn discipelen als opdracht meegaf bij jullie in de kerk voluit wordt verkondigd?
Als dat zo is lees ik dan streng in de juiste betekenis van het woord?

Je kan ook mailen naar roerganger@hotmail.com
Rianne1357
Con, ik wil mijin deze discussies eigelijk heel niet mengen, maar had toevallig weer eeens even tijd om te lezen hierop, wat lang niet is gebeurd. maar ik ben het in veel dingen met jou eens. maaaaar waarom mis ik de liefde in de woorden van je, je zou bijna uit het schrijven de haat horen, ik lees er het tegenover gestelde in wat de Heere mij gebied in Zijn woord. denk daar eens over na. want alles waarin de liefde niet is Con = klinkend metaal. het breekt af meis, maar een zacht antwoord keert de grimmigheid af. dat wil zeggen, een vermaning in liefde doet heel veel. maar zo is niet goed Con. dan moeten wij de hand op de borst slaan en het uitroepen Heere wees mij de zondaar( tollenaar) genadig. sterkte Con. bid maar veel, Heere maak mij Uw beeld gelijk.echt dan komen de vruchten vd Geest, en trek je mensen.
Annah
O ik zie dat er nog op me is gereageerd. Nog even een reactie dan, alhoewel niemand het meer zal lezen, denk ik ;)

@ Alphonsus, ik bedoel niet een betekenis met het woord streng. Wil er alleen maar mee zeggen dat mensen ons kerkverband vaak aanduiden als "streng", "mag niks", "zwaarmoedig" enzovoorts. Wanneer ik dit zeg weten mensen direct wat ik bedoel.
(...en daaraan nog even een toevoeging: dat is onzin!!)

Hart groet Annah