(...) Ik wil ook geen pc, internet en mobiele telefoon meer, hoewel ik helemaal ...

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb wat voorwaarden als ik op mezelf ga wonen. Ik had geen tv, maar neem die ook niet. Ik wil ook geen pc, internet en mobiele telefoon meer, hoewel ik helemaal niet erg anti ben wat dat betreft. Sommige mensen vinden het maar vreemd. Is dit nu erg gek? Ik heb er juist een goed gevoel bij. Dit alles niet uit goede werken, maar omdat ik denk dat ze voor mij een leven met de Heere in de weg staan. En ik weet, het echte probleem zit in mijn hart, maar dat durf ik niet als excuus te gebruiken om toch maar van mijn voornemen af te zien.

Antwoord

Beste lezer,

in de eerste plaats: wij moeten altijd ons tegenover de Heere verantwoord weten. Niet hoe mensen ons beoordelen is het belangrijkste, maar wie we voor Gods aangezicht zijn en hoe Hij ons beoordeelt (zie 1 Cor. 1: 4). Ook al vinden mensen een bepaalde keuze vreemd, dat zegt niets over die keuze, maar kon wel eens heel veel zeggen over mensen die de keuze vreemd vinden.

Er zijn dingen waarover, ook tussen christenen, verschillend wordt gedacht, bijv. het gebruik van moderne apparatuur zoals je noemde. Dat zal zo blijven tijdens deze aardse bedeling. Dat heeft te maken met de gebrokenheid door de zonde, waardoor we lang niet altijd alle dingen goed weten te beoordelen. Dan gelden enkele dingen:

- Laat het voor alles een gebedszaak zijn en blijven: Heere, hoe wilt U dat ik mijn leven zal inrichten? Als je dan tot de ontdekking komt dat iets jouw leven met de Heere in de weg staat, is het goed om er radicaal mee te breken. Voor een ander kan dat op zo'n punt net iets anders liggen. Voorbeeld: en ex-alcoholist zal radicaal elke druppel drank uit huis weren, omdat hij weet dat die enkele druppel hem al weer kan doen terugvallen. Maar er zijn ook christenen die een gematigd gebruik maken van alcohol en daar de Heere voor kunnen danken. Lees in dit verband eens Romeinen 14!

- Bij afzien van gebruik: waak ervoor om je verheven te achten boven anderen die een andere keuze maken;

- Bij wel gebruik: zoek dan een weg om er zo mee om te gaan, dat het verkeerde geweerd wordt. Want wat in het licht van Gods gebod zonde is, blijft zonde en daar zullen we nooit in mogen meegaan. Inderdaad, het echte probleem zit niet in een apparaat, maar in ons hart. Daarom blijft de hoogste waakzaamheid geboden!

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs