Refoweb evangelisch

Redactie Refoweb / 53 reacties

Vraag

Allereerst wil ik Refoweb bedanken voor het met zorg geselecteerde panelteam voor de vragenrubriek. Ik kijk vaak op de site en vind het erg leerzaam! Maar, hoe komt het toch dat Refoweb zo evangelisch aan het worden is? Is dit met een doel of komt dit door de doelgroep? Eerlijk gezegd vind ik de naam Refoweb steeds minder bij de inhoud van de site passen. Als reformatorische vind ik het soms zo verdrietig om ronduit onbijbelse dingen/stukjes op de site te zien en ook schrik ik soms van reacties.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je complimenten worden in dank aanvaard.

Dan het antwoord op je vraag. Zoals je weet heeft de reformatorische gezindte een flinke bandbreedte. Over tal van zaken als aanbod van genade, uitverkiezing, kledinggedrag is kerkelijke onenigheid. Een verdrietige zaak, maar wel realiteit. Refoweb is niet kerkelijk gebonden. Zowel de eigenaren als de vrijwilligers behoren tot de hele breedte van de achterban. Wat ons bindt is Gods Woord, de Heere Jezus Christus en de liefde voor onze naaste. Niet uit verdienste van onszelf, maar enkel uit genade. De lijn waar wij zelf als organisatie aan vast houden is voluit reformatorisch: Gods Woord en (daarop gebaseerd) de Drie Formulieren van Enigheid. Daar wijken wij ook niet vanaf.

Wij herkennen en erkennen dat er christenen zijn die bepaalde aspecten van het reformatorisch gedachtengoed niet delen. Zoals er ook in de reformatorische kerken zelf tal van verschil in inzichten bestaat. Op ons forum bieden we voor een gedachtenwisseling over deze zaken meer ruimte dan in onze vragenrubriek. Reacties daar zijn in principe bedoeld als “zinvolle aanvulling”. We proberen daar ook streng in te redigeren, maar helaas ontsnapt ons wel eens wat aan de aandacht. Als je vindt dat een reactie in strijd is met een antwoord van onze deskundige, beledigend is of anderszins niet acceptabel, mail dat dan naar info@refoweb.nl, dan zullen wij daar extra kritisch naar kijken.

Zijn we altijd gelukkig met uitspraken en reacties? Bepaald niet. Zowel ter linker- als ter rechterzijde merken we nogal eens (‘onbijbelse’) visies en meningen, die vooral een persoonlijke of kerkelijke kleur vertegenwoordigen. Maar ook die willen we zoveel mogelijk in hun waarde laten. Het gaat ons daarnaast niet om het verdedigen en verbreiden van een kerkelijk standpunt. Met behulp van onze vrijwilligers, onze panelleden en de tal van organisaties die ons steunen, mag Refoweb door het werk van de Heilige Geest, mede het middel zijn waardoor zondaren tot geloof komen. Dat stemt tot blijdschap, maar ook tot ootmoed en dankbaarheid.

Een hartelijke groet,
Redactie Vragenrubriek

Hieronder de tekst van ons visiedocument:

Visie (wat willen we bereiken):

Refoweb richt zich op met name jongeren uit de hele breedte van de gereformeerde gezindte en andere bijbelgetrouwe christenen en heeft als doelstelling: het bieden van verantwoorde ontspanning en inspanning op het internet. Refoweb wil  jonge mensen een interactieve en vertrouwde plek geven op de digitale snelweg waar ze zich thuis kunnen voelen en waar ze elkaar in een ontspannen sfeer ontmoeten. Refoweb wil bovendien de onderlinge contacten bevorderen.

In de hedendaagse samenleving komen jongeren met veel levensvisies en religies in aanraking. Een bijbelgetrouwe visie is niet meer vanzelfsprekend. Refoweb wil vanuit een reformatorisch-christelijke basis een veilige en verantwoorde plek op internet bieden om ontspannen en opbouwend in contact te komen met medechristenen. Discussies over praktijk en theorie van het christelijk geloof in het algemeen of de reformatorische zuil in het bijzonder dienen, gevoerd te worden met inachtneming van wederzijds respect voor elkaar.  We willen op deze wijze jongeren weerbaar maken t.o.v. anders- of niet-gelovigen, maar ook het eigen geloof te belijden als iets dat niet vanzelfsprekend is. Want: “Zalig is de man, die verzoeking verdraagt; want als hij beproefd zal geweest zijn, zal hij de kroon des levens ontvangen, welke de Heere beloofd heeft dengenen, die Hem liefhebben” (Jac. 1:12)

Een van de subdoelstellingen is ook om het woord “refo” een positieve klank te geven. Vaak wordt het gebruikt als een scheldwoord. Door niet-refo’s met Refoweb kennis te laten maken, kan dat veranderen. Mede om die reden hebben we het woord “refo” in de naam van onze site verwerkt, ook al kost dat wellicht in eerste instantie bezoekers.

Missie (hoe willen we dat bereiken)

De grote diversiteit aan jongeren op Refoweb uit met name de gereformeerde gezindte maar ook daarbuiten, veroorzaakt een even grote diversiteit aan meningen en opvattingen.  Refoweb is van mening dat alle vragen, twijfels en opvattingen die onder jongeren leven een plek mogen hebben en bespreekbaar mogen zijn. Tegelijkertijd wil Refoweb jongeren laten inzien dat er ondanks verschillen in leer en opvatting, de eenheid onder elkaar en het waarzaligmakend geloof het belangrijkste is. Rom. 12:4-5: "Want gelijk wij in een lichaam vele leden hebben, en de leden alle niet dezelfde werking hebben; Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden."

Behalve digitaal brengt refoweb (reformatorisch) christelijke jongeren ook bij elkaar via ontmoetingsavonden (meetings). Jongeren die elkaar via Refoweb hebben leren kennen, kunnen elkaar daar ‘live’ ontmoeten. Door de jaren heen zijn hierdoor al vele vriendschappen en relaties ontstaan.

Beleid

Refoweb heeft voor een ruim toelatingsbeleid gekozen. Ook leden met visies die niet kenmerkend zijn voor de reformatorische leer zijn welkom. Dit om refo-jongeren na te laten denken over hun geloof, het bijbels te leren onderbouwen en ze weerbaar te maken. Bovendien is het een uitstekende gelegenheid om aan buitenstaanders iets van je eigen geloof en motivatie uit te dragen. Als bijkomend voordeel bevordert dit de intensiteit en levendigheid van de discussies. Echter, van de deelnemers wordt verwacht dat zij respectvol omgaan met de reformatorisch-christelijke identiteit van de website en om deze reden worden niet alle uitingen geaccepteerd. Voor forum en chat zijn speciale regels opgesteld waarmee de inschrijvers akkoord dienen te gaan als ze zich aanmelden.

Het Refowebteam ontzegt een lid toegang tot Refoweb wanneer sprake is van het misbruiken van Gods naam, het moedwillig verzieken van een discussie of het ondanks waarschuwingen herhaaldelijk overtreden van de regels. Hierover wordt alleen met de betreffende persoon overlegd. Buitenstaanders weten immers niet wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

Deelnemers worden voor toelating gecontroleerd en ook op de site zelf is er zeer regelmatig controle door de tientallen vrijwilligers.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

refoweb
53 reacties
henkie
Bijzonder inderdaad dat Con wel internet dat het een lieve lust is. Internet is de tv in het kwadraat tenslotte. Dat is nou de schijnheiligheid waar veel jongeren een broertje dood aan hebben.
Con
@ henkie, @ Annet

Internet zou ik het liefst verboden zien ja. Het speelt de duivel in de kaart. Onzinnige complottheoriën, on-Bijbelse uitingen, alles tiert er welig op. Daarom zou internet - op werk na - verboden moeten worden.

Maar goed, ik begrijp dus dat jullie me 100% gelijk geven dat internet/tv geen geschikte media zijn, vanwege de snelheid, flitsendheid etc.

Waarom zeuren jullie dan zoveel op het feit dat kerken het afwijzen? Als jullie oprechte christenen waren, dan zouden jullie het op prijs stellen dat de kerk jullie ervoor wil behoeden. Dat de kerk op deze manier ook voor jullie wil zorgen. Het verbod op tv is er niet voor niks hoor.

Als jullie oprecht waren, zouden jullie je onderwerpen aan de Kerk en de Bijbel.

Maar dat zijn jullie niet. Wees gewoon eerlijk en stap op je kerkeraad af en zeg: bemoei je niet met mijn zaken. IK bepaal wat ik doe. En niet jullie of de Bijbel. Maar nee, dat durven jullie niet.

Weet je wat? Ga lekker naar het IKON-forum en lekker kletsen met jullie soortgenoten. Waarom zitten jullie op een reformatorisch (!) web? Jullie klinken progressiever dan een verlichte seculier. En stap over naar een andere kerk als kerken waar het Woord van God centraal staat, je niet aanstaat.
1a2b3c
Con, wat is het IKON-forum?
dijna61
Naar mijn mening zal een verlichte seculier voorzichtiger zijn in zijn oordeel, dan een onverlichte refo.
Antoinette
@ Con,

Zou jij mij eens willen mailen?
Ik zou heel graag nader kennis met je maken.

groetjes,
Antoinette
mijn emailadres is : toontjevos@hotmail.com
Antoinette
@ Con,

Je bent gewoon niet te vinden op het forum of op de profielen...
haha ben je verstopt of zo??
Vanaar dat ik je vraag of je mij wilt mailen...

doei doei
EVA
Ik zou ook graag kennis willen maken met de persoon achter con want dit is niet normaal wat hij /zij (denk dat het om hij gaat)hier allemaal uitkraamt.
Voor al TV er zit een knop op de TV en ik kan zelf heel goed scheiden wat goed en fout is want de TV is binnen onze gemeente een groot evangelisatie middel geworden OEI!!!maarja dat is niet goed vlgs jouw dus geloof jij niet dat de TV gebruikt kan worden om mensen tot Jezus te brengen oei al weer een uitspraak die niet kan.......

welkom om kennis te maken evangelie@live.nl graag in broederlijke liefde en zonder veroodeling!!!! Om je te laten zien hoe je over kerkmuren heen moet kijken!!
Annet76
@Con,

"Daarom zou internet - op werk na - verboden moeten worden".
Welnu in dat geval ben je niet echt een goeie voor je baas Con, zoals wij dat zouden zeggen..;)
Ik had altijd nog wel enig ontzag voor je mening, maar nu je jezelf zo tegenspreekt dreigt dat toch langzaam weg te gaan...jammer!

Internet zou je het liefst verboden zien, maar je maakt er wel alle dagen handig gebruik van. Ach....ik heb ook alleen een tv voor Winnie de Poeh en Snuf de hond..gek he..., maar ik zie dat soort programma's te graag om de tv weg te doen!

"Al wat je een ander voor de voeten gooit, wordt jezelf tot hindernis"
Leendert
Tja, als je inderdaad de knop niet weet te vinden van je toestel, zou je er uren achter kunnen blijven hangen. Maar waar staat in de bijbel dat je geen TV mag kijken ? Als we nu allemaal, en dat is met alle zaken die je doet, het woord eens nader onder zoeken, en eens goed lezen wat er nu echt staat, dan kunnen we alle vast gevroren tradities overboord gooien denk ik, want dan houd er geen een stand. Als we allemaal gaan leven volgens het oude testament met de wetten die Mozes heeft gekregen van God, dan kunnen we nog even. Als we leven zoals de Heere Jezus het heeft verwoord, dan is de Evangelische blijde boodschap het juiste medium. Ik vind ook dat er best discussie mag zijn over de zaken die ons bezig houden, maar dat we niet eindeloze lange discussies moeten houden over de broek en de hoed. Dat hebben we nu wel gehad gezien het aantal reacties die er zijn geweest. Eerst het woord en dan de tradities!
Roos18
Kan iemand mij uitleggen waarom je als je als 'refo' op dit forum zit, en je je oprechte reformatorische mening uit, je dan van alle kanten aangevallen wordt en je jezelf een 'pisplaaltje voelt'?

Het lijkt wel of er hier maar slechts enkele zijn die de waarheid lief hebben (dit bedoel ik niet betweterig, maar laten we het alsjeblieft dichtbij de Bijbel houden).
eduard1
Eén van de vragen die gesteld werd, was: Maar, hoe komt het toch dat Refoweb zo evangelisch aan het worden is?

Vergun mij dat ik een klein stukje inkopieër vanaf wikipedia, over de Dordtse Leerregels. Hopelijk ziet iedereen dan hoe super evangelisch dit reformatorische geschrift is.

wikipedia:
De Dordtse Leerregels benadrukken ook dat God het evangelie laat prediken opdat mensen verlost zouden worden van de zonde en de straf op de zonde. Artikel 2:5 stelt:

Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in de gekruisigde Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.

Tegelijk wordt daarin ook vastgehouden dat deze uitwendige roeping door velen verworpen wordt, waardoor zij om eigen schuld verloren gaan (artikel 2:6):

Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.

Anderen, die naar Gods vrijmacht inwendig geroepen worden en het ware geloof ontvangen, in de eeuwige heerlijkheid worden opgenomen (artikel 2:7-8):

(2.7) Maar zovelen als waarachtiglijk geloven, en door den dood van Christus van de zonden en het verderf verlost en behouden worden, die genieten deze weldaad alleen uit Gods genade, hun van eeuwigheid in Christus gegeven, welke genade Hij niemand schuldig is. (2.8) Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.

einde citaat
Annah
@ Roos18, dat komt omdat er HELAAS HELAAS zoveel verschillende meningen zijn. Voel je niet aangevallen en voel je al helemaal niet het 'pispaaltje', want wat een iemand tegen je zegt, zegt vaak meer over de ander dan over jou. Onthou dat laatste, hoor!

Ik ben ook voluit reformatorisch (ik behoor zelfs met m'n hele hart tot een van de (zeggen ze) strengste kerken) maar probeer tijdens deze discussies zoveel mogelijk over namen van kerkgenootschappen heen te kijken.

En, de meeste en grootste discussies (kijk maar vaak naar het aantal reacties) gaan over zaken zoals het dragen van een broek of rok, het hebben van TV of niet, enzovoorts enzovoorts. En de duivel lacht in z'n vuistje!!

Annah
Cloudsadmirer
Lieve mensen,

We kunnen God op GEEN ENKELE MANIER behagen. Dus met een rok, hoed en zonder tv, internet hebben we GEEN STREEPJE voor bij God!

God houd van mensen die zichzelf als ZONDAAR zien! En als je jezelf echt als ZONDAAR ziet dan voel je je regelmatig de slechtste van alle refowebbers.

Wie ben je dan om over anderen te oordelen? Zie eerst de BALK in eigen oog voordat je de SPLINTERS bij een ander wilt weghalen.

Laten we het oordelen maar aan God overlaten, Hij heeft daar Recht op, wij niet.
Annah
Ik stem van harte met je in, Rinske.
Omega
Wie het antwoord op bovengestelde vraag goed leest, kan daaruit opmaken dat 'reformatorisch' geen eenheid is, maar een verzameling van (afgescheiden) kerken, visies, tradities en meningen die (naar men vindt) gebaseerd zijn op de Bijbel. Zo'n 'verzameling' maakt al duidelijk dat er geen eenduidige reformatorische leer bestaat, vandaar ook alle leergeschillen en scheuringen.

Ik ben daarom erg benieuwd van welk reformatorisch leergeschil Con een lidmaat is. En is hij/zij reformatorischer (lees heiliger) dan de andere reformatorische bezoekers hier? Die indruk wekt hij/zij wel. Dat is nu precies wat veel reformatorische kerken (gemeenten) beweren. Dat zij de ware voortzetting zijn van... Een eerder peiling op het forum maakt duidelijk dat 70 procent van de bezoekers behoort tot de reformatorische kerken.

Ik krijg de indruk dat Con bedoelt te zeggen: iemand is pas reformatorisch als hij/zij mijn visie deelt. Een soort variant op de toeëigening van het heil, zeg maar ;-)
Yukon
Beste mensen, Laten we stoppen om onze pijlen op con te richten. Laat een ieder proberen elkaar te begrijpen en niet over elke punt of komma struikelen.

Iedereen weet dat God ons leert om zo dicht mogelijk bij Hem te leven en ons ver mogelijk bij het het kwaad vandaan moeten houden.

Dan moeten we eerlijk bekennen dat we vaak de grens opzoeken wat nog net wel kan......(dan zijn we al verkeerd bezig).

Internet en televisie zijn hele grote verleiders waar vreemdgaan net zo gewoon is als een bui met regen. En al de kostbare tijd die we onnuttig besteden door deze vorm van entertainment is natuurlijk zonde van de tijd.

Een verbod op een tv kan 1,2,3 niet vanuit de bijbel onderbouwd worden, maar ik kan heel goed begrijpen dat je de tv of open internet buiten de deur houdt. Al is het alleen al om je kinderen te beschermen tegen allerlei goedkope humor, MTV en onzinnige (teken)films. Kinderen kunnen geen grenzen houden en zeker niet als je als ouders niet thuis bent.

Zoals Rinske al eerder zei kunnen we God op geen enkele manier behagen, maar dat betekend niet dat het toegestaan is om het kwade te doen! God vraagt ons om ons van onze kwade weg te bekeren en het goede te doen!

God kan alleen behaagt worden door het evangelie! Laat ons daar mee bezighouden!!!
Cloudsadmirer
@Yukon,

Niks MAAR...
Ik heb nog meer geschreven....

"God kan alleen behaagt worden door het evangelie! Laat ons daar mee bezighouden!!!"

Inderdaad
Yukon
Ha Rinske,

Het was niet als aanval maar ter aanvulling!
Ik ben het helemaal met je eens
Pompelmoen
@Con (ben de tel kwijt hoe vaak je hebt gereageerd)
Con, volgens mij ben jij bepaald niet op je achterhoofd gevallen; ik vermoed dat jij minimaal academisch opgeleid bent. Dan ken je ook ongetwijfeld de natuurwet 'actie is reactie'.
In dezen: als jij mensen op keiharde wijze aanspreekt, kun je ervan uitgaan dat de reacties een stuk feller zijn dan wanneer je dat op een beschaafde manier doet.

@allen die Con als 'pispaaltje' beschouwen en het daarom voor hem opnemen: jammer dat jullie er zo tegen aankijken. Volgens mij gebeurt het best vaker dat mensen op Refoweb een behoorlijk uitgesproken standpunt (evangelisch of juist niet) innemen. En, zoals een aantal mensen al aangaf: wat stoort is niet zijn mening, maar de wijze waarop hij deze ventileert.
Dus: het gebrek aan tolerantie geldt niet zijn opvattingen, maar de wijze waarop hij zich uitspreekt. Hij is dus geen slachtoffer, maar is zelf de opwekker van felle reacties! Belangrijk verschil, vind ik.