Schaamstreek wassen

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Is het verkeerd om de schaamstreek met zeep te wassen? Of kan dit beter alleen met water? Ik heb daar namelijk vaak een onaangename geur, zeker nadat we gemeenschap hebben gehad.

Antwoord

Allereerst moet ik aangeven dat het in het algemeen niet schadelijk is om zeep te gebruiken in de schaamstreek, mits je ervaart dat het niet leidt tot droogte, jeuk of afscheiding. Want het is een kwetsbaarder gebied dan b.v. je handen. Zeep heeft invloed met name op de evenwichten in de huid/slijmvliesbegroeiiing en op de beschermende waslaag. Bij het veel gebruiken van zeep in gevoeliger gebieden kan dat daardoor problemen geven. Dat is deels op te vangen door minder agressieve zepen te gebruiken als zeeploze zeep of babyzeep. Het zou kunnen zijn dat dat voor jou ook beter is, aangezien de beschreven geur een teken kan zijn van een veranderde samenstelling van huidbegroeiing en dan met name in de richting van het bacteriële gedeelte. Om een goed en beschermend evenwicht (terug) te krijgen zou je een periode lactacyd (zure zeep) kunnen gebruiken of alleen water.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch