Haaruitval

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Ik heb al heel lang erge haaruitval. Op mijn kussen vind ik elke morgen veel losse haren en ook tijdens het douchen valt er veel haar uit. Wat kan ik hier aan doen? Ik heb het al aan veel kappers gevraagd. De een gaf aan dat ik minder vaak een staart moest doen, dit heb ik gedaan maar had geen resultaat. Ook heb ik op advies van een kapper minder vaak m’n haar gewassen, ook dit hielp niet. Nu gebruik ik al heel lang vitamine B, maar ook dat helpt niets. Mijn haar is nu al de helft zo dun als dat het was. Wat kan ik hier aan doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Haaruitval kan diffuus (op alle plekken van de behaarde hoofdhuid) of lokaal voorkomen. Uit je verhaal te horen komt het bij jou niet specifiek op één plek voor maar verlies je wel veel haren. Haaruitval is op zichzelf een normaal verschijnsel. Verder klopt het dat veel wassen met shampoo slecht is voor je haar en haaruitval kan bevorderen.

Haaruitval kan verder ook verschillende andere oorzaken hebben, zoals bij een ijzertekort of zinktekort. Verder kan het ook voorkomen bij mensen die een te snel of te traag werkende schildklier hebben. Indien dergelijke aandoeningen de onderliggende oorzaak kunnen zijn is er veelal sprake van forse haaruitval; meer dan 100 haren per 24 uur. Ik zou je dan ook willen aanraden het aantal uitgevallen haren gedurende 24 uur tellen en daarna de huisarts bezoeken met je probleem.

Tags in dit artikel:

harenmedisch