Knarsen tijdens slaap

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Aan een tandarts: volgens mijn man 'knars' ik 's nachts vreselijk met mijn tanden over elkaar. Ik merk hier zelf niets van... Kan dit kwaad voor je gebit? Is hier iets aan te doen?

Vraag 2: Ik knars heel erg tijdens mijn slaap. Mijn tandarts heeft mij een soort ‘bit’ aangemeten die ik nu iedere avond voor het slapen gaan in moet doen, omdat mijn tanden/kiezen erg slijten door het geknars. Nu hoorde ik dat dit zou komen door teveel stress? Hoe kom ik toch van dit knarsen af, zodat ik dat akelige ding niet meer hoeft te gebruiken?

Antwoord

Knarsen tijdens de slaap is een veel voorkomend iets. Er wordt wel vanuit gegaan dat dit een reactie is op spanningen. Vanuit de taal zijn uitdrukkingen zoals “ergens de tanden in zetten” “ergens doorheen bijten” of “tandenknarsen van pijn” bekend die de relatie tussen de kauwspieractiviteit en stress illustreren. Deze relatie met stress is echter lang niet altijd aanwezig. Hetzelfde gaat ook op voor het kaakklemmen oftewel bruxisme.

Tandenknarsen is onschuldig en behoeft geen behandeling ténzij er klachten van komen. Klachten kunnen zijn kauwspierpijn/vermoeidheid en pijn uitstralend naar nek of hoofd. Deze pijn wordt vaak per abuis voor kiespijn aangezien. Een ander ongewenst gevolg kan zijn dat dit klemmen/knarsen veel schade veroorzaakt aan vullingen en kronen.

Het puur opslijten van het gebit door knarsen is niet waarschijnlijk. Vaak zijn wel slijtvlakken waarneembaar maar de schade blijft beperkt. Pas in combinatie met zuur vanuit bijvoorbeeld frisdranken, citrusvruchten, wijn of maagzuur kan de schade zeer ernstig uitpakken.

Er zijn behandelingen voor dit probleem. De kaakfysiotherapeut of een tandarts gespecialiseerd in de gnathologie zijn hiervoor de aangewezen persoon. Veelal zal bewustwording, informatieverstrekking en ontspannende oefeningen voldoende zijn. Bij ongeveer de helft van de mensen kan een splint (kunststof plaat over het gebit) een duidelijke afname in de activiteit van de   kauwspieren geven. Wanneer de restauraties in de mond erg lijden onder het krachtenspel kan een gebitsbeschermer worden aangemeten.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Tags in dit artikel:

medischslapentandarts